Hej Ta å kika på API-funktionerna SendMessage och SendInput, dessa bör gå att använda. Tror jag luskat ut hur jag ska göra nu med SendMessage men det kräver att man vet hWnd på programmet man ska skicka till. SÅ frågan är nu hur jag får fram det. Det är kanske en ful lösning, men om du kollar av vilket fönster som är aktivt och kommer ihåg dom två senaste fönstren så behöver du bara kolla när ditt eget fönster blir aktivt och sen ta reda på vilket som var det förra. Allapi.net har lösning på även det problemet: titta på funktionerna FindWindow och/eller FindWindowEx. Titta på följande win32 api-funktioner:Mjukvarutangentbord
Jag vill göra ett tangentbords-program likt Skärmtangentbordet i Windows, men med lite andra funktioner och anpassat för mig.
Att göra själva programmet är inga problem med knappar och liknande utan problemet är hur jag ska få det jag skriver på tangentbordet till det program jag skriver i om ni förstår hur jag menar.
Exempel: Jag ska skriva en text i Word och vill använda mitt program som tangentbord. Programmet ligger ju då över Word och är alltid synligt. Hur gör man nu för att det ska skrivas ett A i Word om jag trycker på tangenten A i mitt program?
Det är inte bara bokstäverna jag vill kunna hantera från mitt tangentbord utan det är alla tangenter, precis som i Skärmtangentbordet.
Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!
Tack på förhand
StefanSv:Mjukvarutangentbord
http://www.allapi.netSv: Mjukvarutangentbord
Det är ju aktivt men när man klickar på en tangent i mitt program blir ju det aktivt. GetWindow borde ju kunna användas men jag kan inte komma på hur.Sv:Mjukvarutangentbord
ThomasSv:Mjukvarutangentbord
Sv: Mjukvarutangentbord
SetKeyboardState
GetKeyboardState
SetWindowsHookEx
Med de två översta borde du kunna få tag på, och styra, tangentbordet. Med den understa borde du kunna fånga windows messages, bland annat det som som sätter fokus. Du borde kunna avbryta att ditt fönster får fokus. Använd ytterliga något api för att sätta ditt fönster topmost