Fick ett brev från Per Höglund tror inte han har något emot att jag visar det här Använd inte DDE, det är stenåldern. Hopplöst långsamt. att dde är stenålder håller jag med om. det finns ju ingen felhantering eller något!DDE vs Ole
Kan Ni hjälpa till med svaret , alternativt kommentera.
Jag har glömt lite hur jag tänkte då jag skrev detta.
<b>
Hej såg din lösning i forumet angående ole
Din Lösning
DDE fungerar ungefär som ett telefonsamtal
1. Lägg på luren
2. Slå nummer
3. Vänta på svar
4. Lyft luren
5. Prata
6. Lyssna
7. Lägg på luren
I Vb blir det
1. .LinkMode = vbLinkNone
2. .LinkTopic = "Vad skall vi länka mot"
3. .LinkTimeout = 1000
4. .LinkMode = vbLinkManual
5. .LinkPoke eller LinkExecute
6. .LinkRequest
7. .LinkMode = vbLinkNone
mvh
Sven
Bakgrund !
Har aldrig jobbat vare sig med dde eller ole på detta sätt
och har letat efter exempel över hela nätet "troligtvis på fel ställen"
men inte hittat något som jag förstår.
Jag skulle vilja hämta ner information till excel "typ dde link som de beskriver"
från en textbox på ett formulär.
Hur gör jag !
Mvh
Per Höglund
PS har testat tusen olika varianter
på att köra in i excel
</b>Sv: DDE vs Ole
Givetvis ska det vara OLE Automation.
Exempel: http://www.codeguru.com/vb/gen/vb_misc/tips/article.php/c7767/Sv:DDE vs Ole
men att det är slött håller jag inte med om. jag har jobbat mycket med automatisering mellan applikationer. när sedan ole kom (också det stenålder numera) så erbjöds ju ett "interface" (man lägger till en referens i sitt anropande program, till det program man önskar anropa och får upp "mottagarprogrammets metoder och properties etc), vidare ståddes felhantering i form av events. men ole är mycket slöare, i alla fall. dde är som en pipe rakt in i programmet, ole är mycket slöare.
de applikationer jag automatiserat är förutom office (excel, word etc) splus, statistica, r, sas. med dde går det rasande fort, det är därför vi i vissa fall fortfarande använder det.