VAD MENAR DOM MED DETTA ? Vet inte riktigt vad du vill ha svar på men här är en start när det gäller RTD Servers: Hej ÅSA tack för länken !HUR SKAPAR JAG DETTA TILLÄGG ?
COM-tillägg: Ett tilläggsprogram som utökar funktionerna i ett Microsoft Office-program genom att anpassade kommandon och specialfunktioner läggs till. COM-tilläggen kan köras i ett eller flera Office-program. COM-tillägen har filnamnstillägget .dll eller .exe.).
COM-automationstillägget RTD måste skapas och registreras på en lokal dator.Om du inte installerat någon realtidsdataserver kommer ett felmeddelande att visas i en cell om du försöker använda funktionen RTD.
HUR SKAPAR JAG DETTA TILLÄGG ?
hELA ARTIKELN
RTD
Hämtar realtidsdata från ett program som stödjer COM-automation (COM-tillägg: Ett tilläggsprogram som utökar funktionerna i ett Microsoft Office-program genom att anpassade kommandon och specialfunktioner läggs till. COM-tilläggen kan köras i ett eller flera Office-program. COM-tillägen har filnamnstillägget .dll eller .exe.).
Syntax
=RTD(ProgID,server,ämne1,[ämne2],...)
ProgID ProgID för ett registrerat COM-automationstillägg (tilläggsprogram: Ett extra program som lägger till anpassade kommandon och funktioner i Microsoft Office.) som har installerats på den lokala datorn. Ange namnet inom citattecken.
server namnet på den server där tilläggsprogrammet ska köras. Om det inte finns någon server och program i stället körs lokalt lämnas det här argumentet tomt. Annars anger du citattecken ("") runt servernamnet. Om RTD används tillsammans med VBA (Visual Basic for Applications) (VBA: En makrospråksversion av Microsoft Visual Basic som används till att programmera Windows-program och ingår i de flesta Microsoft-program.) krävs antingen dubbla citattecken eller VBA-egenskapen NullString för servern, även om servern körs lokalt.
ämne1, ämne2,... 1 t o m 28 parametrar som tillsammans representerar ett unikt realtidsdatablock.
Kommentarer
COM-automationstillägget RTD måste skapas och registreras på en lokal dator.Om du inte installerat någon realtidsdataserver kommer ett felmeddelande att visas i en cell om du försöker använda funktionen RTD.
Om servern programmerats till att kontinuerligt uppdatera resultaten kommer RTD-formlerna, till skillnad från andra funktioner, att ändras även då Microsoft Excel arbetar i läget Automatisk beräkning.
Exempel
Formel Beskrivning (resultat)
=RTD("MittComAddIn.ProgID",,"LOREM_IPSUM","Pris") Data
Sv: HUR SKAPAR JAG DETTA TILLÄGG ?
http://support.microsoft.com/kb/285339/EN-US/Sv:HUR SKAPAR JAG DETTA TILLÄGG ?
Bakgrund :
Har gjort ett program i Access som behandlar data i realtid och vill nu få in det i excell i realtid.
Har testat olika lösningar om uppdateringar i excell, men de ligger i ca 1 minuts intervaller "externa områden" medans jag vill få in det med ca 2 sekunders intervall.
Har inte heller hittat en timerfunction i excell som jag förstår så att jag kan skriva en function som hämtar det med vanlig vbkod.
Därför har jag hamnat på denna fråga runt RTD, vad jag vill är att den ska kopplas internt mot access databasen och köras.
"""Alternativt en timerfunction som kan hämta med ca 2 sekunders intervall i access"
Mvh Per H