Hej, Har aldrig testat själv, men google ger en del svar: http://www.google.com/search?q=VB6+threading Hej, Tack för svaret.DLL-rutin i fristående tråd
Jag har ett program (VB6) som anropar en mycket tidskrävande rutin i en DLL. För att inte huvudprogrammet ska låsas helt medan DLL-rutinen gör sina beräkningar vill jag därför kunna köra den i en helt fristående tråd. Är detta möjligt i VB6?
Mvh
Pär NygrenSv: DLL-rutin i fristående tråd
/JohanSv: DLL-rutin i fristående tråd
VB 6 har inte något direkt stöd för trådar. Det närmaste man kommer är att alla exe-filer exekveras i sin egen tråd och dll filer körs i samma tråd som den aropande dll/exe filen.
Så för att lösa ditt problem så skapar du en exe-fil som har som uppift enbart att anropa din dll fil. Sedan taru från huvudprogrammet och exekverar din nya exe-fil.
Genom att hålla redan på programmens olika handles så kan man också mäta när det andra programmet är slut, om man nu har detta behovet.
Lycka till!
// JohanSv:DLL-rutin i fristående tråd
Ett annat problem är att mitt huvudprogram är en DLL. Kan jag från en DLL anropa en EXE-fil som sedan i sin tur anropar en beräkningsrutin i en annan DLL?
/Pär