Hej Vad är det för fil? Är det en fil ditt programm öppnar, skapar och eller arbetar med? Problemet är att jag laddar ner filen varje natt via FTP, byter namn på den för att använda filen Byt namn på filen innan du laddar ner den nya. Vad är det för typ av fil? vilket program har öppnat den? Kontrollera 3 gånger till att den verkligen stängs, kan inte vara så många andra saker. Hej, Du kan ju börja på det enkla viset och köra Ctrl + Alt + Delete.Kan ej radera en fil
Jag försöker att radera en fil. Har testat med Kill och ett kommando från SamLogic VB SuperLibrary,
ForceDeleteFile, men jag får alltid negativt besked om raderingen. När jag försöker att radera den
i utforskaren så säger felmeddelandet att ett annat program eller annan användare accessar filen.
Finns det ngt bra sätt att lösa detta ?
HåkanSv: Kan ej radera en fil
Kan det vara att du inte stängt filen korrekt?Sv:Kan ej radera en fil
för uppdateringar av flera system. Nästa natt när den nya filen kommit skall samma procedur
upprepas. Att byta namn på filen är inget problem, bara att radera den fungera ej.Sv: Kan ej radera en fil
Du borde också försöka reda ut vilken applikation det är som låser filen och lösa problemet i den ändan.Sv: Kan ej radera en fil
/JohanSv: Kan ej radera en fil
jag har löst problemet genom att jag först laddar ner filen till en tmp-katalog och därifrån
flyttar den till produktionskatalogen. Då så låses inte filen och raderingen kan utföras.
Är det någon som vet hur man kan kolla vem/vilket program som låser en fil ?
Kollade med NetSpy men det funkade ej.
HåkanSv:Kan ej radera en fil
Där väljer du processer och försök identifiera vilket VB prog det kan vara .
Du kan också skriva Close på lämpligt ställe,då stängs alla VB progfiler som öppnats.
Dvs Close utan att ange vilken #filnum du menar.
Hoppas verkligen att du inte slentrianmässigt väljer Open ...... med As #1.
Du skall använda ex.
Fnum = FreeFile
Open ...... med As #Fnum
Och !
avsluta så nära som möjligt med
Close #Fnum