I en klass anropar jag en funktion men funktion "finns" inte i klassen enligt vb! Här är hela klassen: Heh, vad hände där? De verkar som om det inte blir några radbrytningar när man använder code taggen.. Någon annan som har upplevt detta? svar på fråga 2 ..Jag måste _verkligen_ ha hjälp med dessa frågorna.. heh... En hel public variabel i classen _enbart_ för det? Naee..1 konstigt och ett mindre konstigt problem..
Option Explicit
Private Declare Function SendMessage Lib "user32" Alias "SendMessageA" (ByVal hwnd As Long, ByVal wMsg As Long, ByVal wParam As Long, lParam As Any) As Long
<code>
Private prop_CurCustId As Integer
Private Sub Class_Initialize()
'//Följnade funkar inte:
Call Me.LoadLanguage ' '//method or datamember not found
Call LoadLanguage '//Detta funkar
End Sub
Private Function LoadLanguage() As Boolean
With frmMain
'On Local Error GoTo Err
Dim cmbControl(2) As Control
Dim I As Integer
Set cmbControl(0) = .cmbSearch1
Set cmbControl(1) = .cmbSearch2
Set cmbControl(2) = .cmbSearch3
'...
LoadLanguage = True
Exit Function
Err:
LoadLanguage = False
End Function
</code>
'-----------EOF--------------
Varför funkar inte me? Det är ju i en klass! Jag har använt me. i andra klasser!
Problem nummer 2:
I en klass "addar" jag items till en combobox. Därefter ändrar jag listindex vilket utlöser comboboxen's click event. Allt detta görs i klassens Class_initialize. I comboboxen's clickevent anropar jag en sub i klassen vilket generar ett error, "object variable not set"(i och med att Class_initialize inte är färdigexekverad).
Hur löses detta smidigast? Kan man på något vis "stänga av" att combo_click inte ska utlösas?
mvh FransSv: 1 konstigt och ett mindre konstigt problem..
Iaf, detta skrev jag efter klassen:
-----------EOF--------------
Varför funkar inte me? Det är ju i en klass! Jag har använt me. i andra klasser!
Problem nummer 2:
I en klass "addar" jag items till en combobox. Därefter ändrar jag listindex vilket utlöser comboboxen's click event. Allt detta görs i klassens Class_initialize.
I comboboxen's clickevent anropar jag en sub i klassen vilket generar ett error, "object variable not set"(i och med att Class_initialize inte är färdigexekverad).
Hur löses detta smidigast? Kan man på något vis "stänga av" att combo_click inte ska utlösas?
Sätt en variabel till true när du addar från klassen.
Om denna variabel är true i comboboxen så gör du en exit sub direkt
annars så addar du...
Hoppas du hajjade den!Sv: 1 konstigt och ett mindre konstigt problem..
mvh Frans