Jag får följande felmeddelande när jag försöker skicka data till ett Excel arbetsblad där jag skall koppla ihop ett antal celler som jag skall formatera enligt nedan. "RADUTS" innehåller vilken rad i arbetsboken som skall formateras, raden är inte statisk. Hej! "RADUTS" innehåller bara ett heltalsvärde som indikerar vilken rad i excelbladet som bearbetas. Som koden ser ut just nu så är RADUTS = 0 när du kommer anropar det, och det är felaktigt.Metoden 'Range' i objektet '_Worksheet' misslyckades
Referensbiblotek "Microsoft Excel 11.0 Object Library" används.
Felmeddelande: "Metoden 'Range' i objektet '_Worksheet' misslyckades"
Kod:
Public xlFAGEXP As Excel.Application
Public FAGINV As Excel.Worksheet
Public Sub Export_faktura_utskrift()
Set xlFAGEXP = CreateObject("Excel.Application")
xlFAGEXP.Visible = False
xlFAGEXP.Workbooks.Open "M:\FDC\FAGEXP\FAGEXPINV.xls"
Set FAGINV = xlFAGEXP.Workbooks.Application.Worksheets("Exp inv")
With FAGINV.Range(Cells(RADUTS, 2), Cells(RADUTS, 5))
.MergeCells = True
.HorizontalAlignment = xlLeft
.Font.Bold = True
.Font.Name = "Verdana"
.Font.Size = 12
End With
FAGINV.Cells(RADUTS, 2) = "Payment term:"
End Sub
Hur gör jag för att rätta till detta problem ?!Sv: Metoden 'Range' i objektet '_Worksheet' misslyckades
Du använder bara Range-objektet på ett ställe i din kod "With FAGINV.Range(Cells(RADUTS, 2), Cells(RADUTS, 5))"
Prova att sätta en breakpoint på den raden och titta på vilket värde RADUTS har när felet uppstår. Det borde ge en ledtråd till vad som är fel.
/JanneSv:Metoden 'Range' i objektet '_Worksheet' misslyckades
Sv: Metoden 'Range' i objektet '_Worksheet' misslyckades
Om du har en initiering av RADUTS så se till att den verkligen initieras till rätt värde.
Vidare så måste cellerna som definierar gränserna för en range ligga i samma worksheet;
FAGINV.Range(FAGINV.Cells(RADUTS, 2), FAGINV.Cells(RADUTS, 5))
PS. Sen bör du nog fundera på lite bättre namn på grejerna. RADUTS kunde med fördel kallas CurrentRow eller något i den stilen, t.ex. Man får änna ont i ögonen av att kolla på koden...