Jag har ett litet problem vad det gäller att använda en class i ett av mina projekt. Jag skall plocka ut det högsta paret i en listbox med fem stycken kort. Allt fungerar men inte själva kontrollen av korten. Jag har gjort det hela utan klasser och det fungerar kanonbra. Alltså hur gör jag för att knyta samman denna kod med projektet. Oki. Jag har en ”listbox” på mitt huvudformulär ”frmTable”. I den slumpas 5 stycken tal 1 till 13. Sedan skall jag kolla om det finns något par bland dem. Ex. 1, 3, 6, 6, 12. Genom den kod som jag angivit ovan får jag sedan reda på det högsta paret vilket i detta fall blir par i 6:or och detta skrivs sedan ut (lblResultat.Caption = ”One pair of 6”) som även den ligger på huvudformuläret. Detta kanske kan vara till hjälp: Hejsan! Väldigt bra och enkel kod för att kolla handen på. Men problemet jag har är inte att kolla alla 8 händer för det har jag kod till som fungerar. Utan mitt problem är att jag inte får mitt klick på huvudformuläret att genom en Klass Modul rätta handen med den kod jag skrivit. Har skrivit ett litet exempel som kanske kan hjälpa dig: Man löser det hela med en enkel modul... Märkligt inlägg? Har du tittat på min kod? Hur sammanfogar jag klasser med mitt projekt...
---------------------------------------------------------------------------------
Dim Resultat as integer
frmTable.lblResultat.Caption = ""
If frmTable.lstPlayer.List(0) = 1 And frmTable.lstPlayer.List(1) = 1 Then
Resultat = frmTable.lstPlayer.List(0)
Else
If frmTable.lstPlayer.List(4) = frmTable.lstPlayer.List(5) Then
Resulta = frmTable.lstPlayer.List(4)
Else
If frmTable.lstPlayer.List(3) = frmTable.lstPlayer.List(4) Then
Resulta = frmTable.lstPlayer.List(3)
Else
If frmTable.lstlstPlayer.List(2) = frmTable.lstPlayer.List(3) Then
Resulta = frmTable.lstPlayer.List(2)
Else
If frmTable.lstPlayer.List(1) = frmTable.lstPlayer.List(2) Then
Resulta = frmTable.lstPlayer.List(1)
Else
If frmTable.lstPlayer.List(0) = frmTable.lstPlayer.List(1) Then
Resulta = frmTable.lstPlayer.List(0)
Else
End If
End If
End If
End If
End If
End If
End If
If One > 0 Then
frmTable.lblResultat.Caption = "One pair of" & " " & Resulta
Else
End If
---------------------------------------------------------------------------------
Jag har alltså en listbox (lstPlayer) på frmTable som innehåller kortens värde. T.ex. 02, 04, 08, 08, 13. När jag klickar på knappen rätta kort skall den göra processen via clsCheck.
Hoppas att någon har svaret på etta lilla problem.
Tack på förhand / MorganSv:Hur sammanfogar jag klasser med mitt projekt...
Ett huvudformulär:
En listbox = lstPlayer - Innehållandes 5 stycken tal mellan 1 och 13
En Label = lblresultat – Visar vad man har par i
En Knapp = cmdVisaResultat – Som skall rätta listboxen genom att använda ”clsCheck”
Har jag varit begriplig nu då? =)Sv: Hur sammanfogar jag klasser med mitt projekt...
Private Sub Command1_Click()
Dim index As Long
Dim Cards(1 To 13) As Long
With frmTable.lstPlayer
For index = 0 To .ListCount - 1
Cards(.List(index)) = Cards(.List(index)) + 1
Next
End With
For index = 13 To 1 Step -1
Select Case Cards(index)
Case 2
frmTable.lblResultat.Caption = "One pair of " & index
Exit For
'Case 3
' frmTable.lblResultat.Caption = "Triss of " & index
'Case 4
' frmTable.lblResultat.Caption = "Fyrtal of " & index
End Select
Next
End Sub
Sv:Hur sammanfogar jag klasser med mitt projekt...
Annars som sagt var så var koden mycket bra. Och tackar för att du tog dig tid med den. Kommer nog att försöka använda mig av den istället för ovan. Men som sagt var: HUR GÖR JAG FÖR ATT LÄGGA KODEN I EN KLASS OCH RÄTTA MIN HAND… Någon som vet… Snälla… Annars får jag skriva all kod under huvudformuläret och det vill jag inte… =)
/ MorganSv: Hur sammanfogar jag klasser med mitt projekt...
Programarkivet:Poker skelettSv: Hur sammanfogar jag klasser med mitt projekt...
// MorganSv:Hur sammanfogar jag klasser med mitt projekt...
Svar efter ett år på en tråd Morgan själv har skapat?!Sv:Hur sammanfogar jag klasser med mitt projekt...
Gav den dig någon insperation?