Jag har för mig att jag körde med chr$(34) på den tiden när jag höll på med Basic. Hej Thomas har rätt.. Låt oss fördydliga två citattecken i en sträng blir ett citattecken. Hej Hej Ja, det blir det hos mig med.. Syntaxen blir ju knas annars.. Använd chr(34). Det tror jag är den bästa lösningen. Lite onödigt att anropa en funktion för att retunera ett tecken. Inte svårt att bemästra strängar. Det var tydligen inte så lätt det här. Det jag skriver i en TaxtBox vill jag skall skrivas till en fil med fnuttar omkring. Säg att variabeln heter strFnuttarSv: Skriva " till fil
Sv: Skriva " till fil
Med Print blir det """ & kajan & """ komer att skriva "kajan"
med Write blir det lurigt. Write skriver ju själv sitationstecken
runt den skickade strängen.
Du får testa dvs tre(3) " i rad blir ett "
mvh
SvenSv: Skriva " till fil
"''" är alltså två stycken ' tecken vilket är lång ifrån ett ".Om jag har förstått dig rätt Svenpon..
mvh FransSv: Skriva " till fil
Alltså:
strTest = "---""---"
Ger:
---"---
Placerar man detta citattecken vid början eller slutet av strängen. Framträder det som tre:
strTest = "---"""
Ger:
---"
Eller:
strTest = """---"
Ger:
"---
Vill man bara ha en sträng med ett citattecken i skriverman:
strTest = """"
Ger:
"Sv: Skriva " till fil
Sitationstecken var det frågan om det ser väl ut så här "
Det andra är ju fnutt '
Om jag skriver så här Label1 = """ så kommer det ett " i Labeln eller ?
undrar med fnutt '
SvenSv: Skriva " till fil
Andreas skrev > Vill man bara ha en sträng med ett citattecken i skriverman:
strTest = """"
Ger:
"
Hos mig och andra också så blir det 4 fnuttar eller
2 sitationstecken.
Dvs "" eller ?
DSSv: Skriva " till fil
mvh FransSv: Skriva " till fil
Det är ju bara en försumbar prestanda optimering vi talar om.
Om man vill slippa anropa funktionen. Så kan man ju undvika det genom att skapa en global konstant i en modul, typ:
Public Const chr34 As String = """"
Det bästa är ju att lära sig hantera strängar. Låt oss ta en SQL satser som exempel:
strSQL = "INSERT INTO Users (UserName) VALUES (""" & "Åke" & """)"
strSQL = "INSERT INTO Users (UserName) VALUES (" & chr(34) & "Åke" & chr(34) & ")"
strSQL = "INSERT INTO Users (UserName) VALUES (" & chr34 & "Åke" & chr34 & ")"
Alla dessa satser ger följande resultat(Sista fallet kräver ju att konstanten är deklarerad):
INSERT INTO Users (UserName) VALUES ("Åke")
Innan jag for massa komentarer om att man kan använda ' tecknet. Så är ju bara detta en demonstration av hur man implementerar citattecken.Sv: Skriva " till fil
Man måste alltså sätta dit två ", ett på var sida om det som står i textboxen, vid tilldelning av variabeln eller vid skrivning till filen i printsatsen. Variabeln står inne i en längre text som alltså också har " omkring sig.
Det är detta jag önskar svar på.