Jag har skapat en egen class som heter spaceship. Bättre sent än aldrig, vid det här laget har du säkert fixat det själv men...jag svarar iallafallkontrollera tangenttyckning i min egen class
I denna klass vill jag bara ha EN public sub förutom construktorn New()
och det skall vara UpdateShip().
I UpdateShip() skall jag kontrollera om en tangent är nertryckt och om den nu är det skall skeppet flytta sig på skärmen eller skjuta osv.
Så i mitt spelFormulär skall jag sedan kunna ha en huvudloop som "bara" ropar på UpdateShip()
och så fixar mitt objekt resten.
Alla exempel på hur man kontrollerar om en tangent är nertryckt ute på nätet är alltid skrivna i ett formulär. Jag vill ju kunna kontrollera detta i min klass.
Någon som förstår vad jag menar och som kanske kan hjälpa mig på traven....
MVH
BjörneSv: kontrollera tangenttyckning i min egen class
Ifall man vill att objekt skall kunna kontrollera tangenttryckningar kan man tillexempel göra ett interface som har metoderna KeyUp och KeyDown. Sen implementarar man det interfacet i alla klasser man vill ska kunna kontrollera tangenter. Så är det bara att göra en collection i formuläret som man sedan itererar med foreach i formulärets keyup- och keydown-events
<code>
Dim KL As IKeyListener
For Each KL In KeyListeners
KL.KeyDown KeyCode
Next KL
</code>
Iallafall så jag hade gjort.
Såg ut som du har vb.net, mina exempel är skrivna i vb5 men principen borde vara samma.
/Jörgen