Jag har skapat en egen class som heter spaceship. Det finns en Windows-api som du kan använda för att se ifall en tangent är nedtryckt eller ej. Kommer inte ihåg vad den heter men den borde du kunna använda.Kontrollera tangentryckning i min egna klass
I denna klass vill jag bara ha EN public sub förutom construktorn New()
och det skall vara UpdateShip().
I UpdateShip() skall jag kontrollera om en tangent är nertryckt och om den nu är det skall skeppet flytta sig på skärmen eller skjuta osv.
Så i mitt spelFormulär skall jag sedan kunna ha en huvudloop som "bara" ropar på UpdateShip()
och så fixar mitt objekt resten.
Alla exempel på hur man kontrollerar om en tangent är nertryckt ute på nätet är alltid skrivna i ett formulär. Jag vill ju kunna kontrollera detta i min klass.
Någon som förstår vad jag menar och som kanske kan hjälpa mig på traven....
MVH
Björne Sv: Kontrollera tangentryckning i min egna klass
Har använt den och lite annat i en Asteroids-variant jag gjort.
Använder även det tänk som du har med UpdateShip(). Lägger in alla spel-objekt i en collection och snurrar igenom och kör alla objekts "action"-sub. Hämtar sedan alla objekts former och ritar dessa på skärmen.
http://www.pellesoft.se/communicate/userprogram/program.aspx?tid=861
Sen kanske det vore bättre att påverka ditt skepp utifrån istället? Ifall du i framtiden skulle vilja "datorstyra" den eller ha flera spelare, styra med annat än tangentbord etc.?
Mvh
Peter
Edit:
Posta helst bara frågan på ett ställe..