Bmp går alldeles utmärkt att lägga in i resfiler. Hur är det med jpg? Bmp är ju lite för stort ibland.. Nu blir jag pissförbannad. Res filer i vb är _totalt_ hopplösa. För det första kompileras en hela resursfil in i exefilen. Om det är något som ska vara externt så ska det vara resursfilen! Dessutom, hur svårt är det att implementera för Microsoft?! För det andra, vem har lust att lägga in en 1mb stor bmp-bild i exefilen?! Jag har fått nog.. Jag ska långsamt men säkert skriva en klass som jobbar mot en extern res-fil(eller något annat passande format). Någon som har någon exempelkod angående detta ämne? Hej Jo det vet jag. Res filer är ju en windows standard stort sett. I och med att om man t.ex. kör pic.picture = loadresPicture '(t.ex) så innebär det att man lika väl kan hämta bilden någon annanstans, t.e.x en extern resfil. Du kan lägga in binära filer i res-filen. Lägg in jpg-filen i res:en och när du ska ladda den får du skriva ner den till hårddisken och sedan ladda in den. Ingen snygg metod men vill du ha en bättre får du skriva metoden för att ladda in jpg-bilden från binärdata. Då kan det bli ok.Jpg i res filer
mvh FransSv: Jpg i res filer
Finns det inget sätt att "köra" mot en extern resfil?
Du måste vara på det klara med att Resorce filer
inte har med VB att göra.Vi lånar dom från ett program
som bygger/kompilerar med RC.exe
Resource filer kommer från C tiden och kan används av de flesta
moderna språk.
Du kan ju gömma din jpg i en Image1 Visible = False
och plocka fram när du önskar.Då kommer den med i exefilen
mvh
SvenSv: Jpg i res filer
Jag menar inte att man ska kunna skriva till den eller kompilera den från min klass, enbart läsa från den.