Skriver ett logistikprogramm åt ett transportföretag och behöver en smidig lösning för att kunna spara info till DB utan att användaren klickar'SPARA'. Mao automatiskt för användaren. Ja det blir lurigt. Varför inte lägga till en timer. Då kan du ju själv välja att med jämna mellanrum updatera db. Spara till db
Programmet innehåller åtskilliga textrutor och comboboxar. Användaren kan komma att ändra flera gånger innan han är nöjd.
Funderar på att lägga "spara-kod" under Text1_Change(), men förmodligen ingen smart lösning.
Tacksam för tips!!!
Skriver i VB6 och Acces DatabasSv: Spara till db
LostFocus är det jag tänker på först,men då kommer den sista förmodligen inte uppdateras.
Testa kring det. Change är inte bra alls.
Man skulle kunna tänka sig någon form av Loop som går och scannar boxarna.Sv:Spara till db
Minns att jag själv gjorde det en gång då jag ville logga ut användare som inte varit aktiva under 5 min. Det var några år sedan jag gjorde det och jag har för mig att jag använde mig av någon slags key-preview. Alltså att så fort användarna gjorde ngt (musklick - skriv i textbox osv) då nollställde jag timern.
Du skulle kunna göra på liknande sätt. Om användaren gör en ändring sätt en boolsk variabel
ex "doUpdate" till true. Sedan i timern kan du kolla om doUpdate är true och isåfall uppdatera db.
På så sätt minskar du skrivningarna till db.
Kom även ihåg att i formens "unload" kontrollera om doUpdate är true.
Hoppas att detta var till någon hjälp!
/Maria