Hej! Jag undrar om det finns ett bra sätt att starta ett windows kommando från ett VB program. Mitt problem har uppstått när jag vill ta en print screen på innehållet på skärmen, men jag har endast et industri tangent bord utan Print screen knapp. Förut har jag kört OSK (On screen keyboard) men då bilderna används i manualer så vill jag inte ha OSK synligt på bilden. Testa: Hmmm.. SendKeys "{PRTSC}" fungerade inte. Inga larm, men heller ingen skillnad. Är du säker på tecknerna runt PRTSC? Jag testade också SendKeys "{PRTSC}" funkade inte på mitt moderna tangentbord. Jo, printscreenknappen fugerar ju så att du kopierar en bild av vad du har på skärmen för tillfället, och lagrar den i minnet. Nej, med programmet så menade jag ditt program du håller på att skapar. Dvs göra en egen skärmdump via VB-kod. <b>och lagrar den i minnet.</b> Skrev Jörgen. Jag läste lite mer på internet och såg att skicka Print Screen med SendKeys inte fungerar för att göra en skärmdump. Så lösningen blir att använda sig av koden jag länkade till tidigare. Jo programmet fungerar bra! Egentligen behöver du ingen Form alls, men jag ska försöka göra det så enkelt som möjligt så vi kör med det ändå. Det finns ett litet trevligt program som heter PrintKey, där man kan dumpa skärmen till skrivaren, och även beskära bilden om man inte vill ha med hela.Windows funnktioner som startas från VB?
Det var då jag fick en idé, att skapa ett VB program som jag lägger på ett minnessticka, där även bilden ska sparas. Det enda programmet ska göra, är at aktivera windows printscreen funktion och lägga bilden i minnet, så at jag kan kllistra in den i paint.
MvH Jörgen SvenssonSv: Windows funnktioner som startas från VB?
<code>
SendKeys "{PRTSC}"
</code>
Funkar inte det så kan du ta en skärmdump med programmet istället för att kalla på Windows funktion.
ThomasSv:Windows funnktioner som startas från VB?
Menar du programmet bakom kommandot? Har kikat i system, men kan inte hitta något som heter så.Sv: Windows funnktioner som startas från VB?
Syntaxen SendKeys "{PRTSC}" är korrekt.
Å andra sidan så funkar inte min tangent heller.
Har aldrig fått det att funka,hur är det egentligen tänkt ?Sv:Windows funnktioner som startas från VB?
För att kunna göra bruk av den, klistrar man in den i ett ritprogram, liknande Paint.
Om det inte är det du undrade över, utan mitt problem, så är det så att jag tänkte skapa ett litet program som tar en print screen utan att synas, eller i alla fall synas väldigt lite.
En osynlig form som tar en screen dump när den startas. Göra den till en .exe fil, som man skapar en Short key till (t.ex Control S). Efter screen dumpen är färdig unloadas programmet som avslutas.
Detta skapar en knapp-kombination som tar en screen dump, när inte knappen på tangentbordet fungerar eller existerar.
I mitt fall är det för att ta skärm dumpar på en NC maskins dator för att kunna använda bilderna i operatörsmanualer.
Än så länge har jag kopplat in ett vanligt tangentbord för varje gång jag behöver trycka på knappen, men inser att det måste finnas ett lättare sätt.
MvH Jörgen Sv: Windows funnktioner som startas från VB?
Titta mer på [<Print screen>]
Då förmodar att du menar Klippbordet , eller ?
När jag testar min knapp PrtSc så förväntade jag mig att
det skulle finnas data i tex PaintShop <Paste>. Men icke !Sv: Windows funnktioner som startas från VB?
Sven:
Om du trycker på Print Screen på ditt tangentbord så ska du kunna klistra in en skärmdump i valfritt ritprogram med tex CTRL+V. Tips: ALT+Print Screen kopierar enbart det aktiva fönstret.
Bara några småsaker kvar:
1. Jag vill inte ha bilden presenterad på skärmen, utan vill bara ha den lagrad på klippbordet. Lätt förvirrande när man får upp en likadan bild av maskin verktygsprogrammet, bara att den inte går at klicka på.. hmmm ... Experimenterade lite med att placera Unloadme på lite olika ställen, men utan någon riktig framgång. Beror förmodligen mest på mina begränsade kunskaper.. ;-)
2. Denna punkten är ju inte alls riktad mot programmeringen, utan snarare om någon skulle ha lite windows kunskaper: Kan man skapa en short key till ett program som ligger på till exempel ett flashkort? Mitt scenario är ju så här:
Vi bygger ett antal maskiner varje månad. Varje maskin har en PC och windows XP. Mitt mål är ju att man ska kunna stoppa i ett flashkort i pc:n trycka en short key till print screen substitut programmet, en bild skapas, i klippbord minnet eller sparas på flashkort. Bilden ska enbart innehålla en printscreen av programmet vi använder oss av för att presentera maskinen till operatören. Detta program är i fullscreen, så vårt VB program får inte bli synligt, like lite som en filhanterare som man använde sig av för att starta VB programmet.
Klurigt? Javisst! :-) Sv: Windows funnktioner som startas från VB?
Sätt Form1 till Visible = False. I Form_Load använder du skärmdumpskoden som jag länkade till tidigare. Jag antar att bilden sparas till en Picturebox eller liknande. Spara bilden med SavePicture eller Picturebox1.SavePicture (lite osäker) till App.Path & "bild.bmp". Vill du ha bilden i något annat format så finns det kod för det på internet. Direkt efter den koden så kör du Unload Me.
Spara exe-filen i roten på flashkortet, dra ut en genväg från exe-filen till skrivbordet. Välj egenskaper på genvägen och sätt valfri tangentkombination i Kortkommando.
Jag tror att det är gratis.
/Martin