Jag vill att ett värde (ett hantag) ska vara "globalt", d.v.s. att alla program ska komma åt det enkelt. Man skulle kunna skriva till regisktret men det tycker inte jag är snyggt. Kan man skapa en miljövariabel som vb kan skriva till i win2k? Du kan ju läsa miljövariablar via environ funktionen. Antagligen kan du inte ändra miljövariablar via den funktionen. Jag vill inte läsa ett värde utan skriva ett så att andra program kan läsa det. Jag vill att mitt program skriver sitt hantag så att andra program (som redan är startade) ska kunna få reda på handtaget. Om registret (som de flesta program använder sig av) inte är snyggt, kan du ju alltid testa att använda en .ini-fil Nja, det tycker jag inte heller är snyggt. Det är ungefär som att skriva kommunikation mellan två program genom att skriva till en fil och sedan läsa den med jämna intervaller. Inte snyggt alls. Vad är det för ett handle du vill ge dina andra program ?? Ska man då hitta rätt handel så finns det massor av felkällor att få fel handtag. Nej, den metoden röstas ner...Globalt värde
Sv: Globalt värde
Du får kanske helt enkelt exekvera ett shell kommando, kanske via shellexecute?
mvh FransSv: Globalt värde
Sv: Globalt värde
/mickeSv: Globalt värde
Detssutom måste båda programmen veta sökvägen.
Jag kör med regisktret nu. Hittade ingen bättre lösning =(Sv: Globalt värde
Är det ett fönster finns det ju API:er för att hitta specifika fönster.
[peter.h]Sv: Globalt värde