Hejsan alla, Ja du, inget dåligt system du skall bygga... Newbie varning med stort N Nej, du behöver inte göra någon tabell över varje dator då.Mäta tid och skicka meddelande över nätverket...
Behöver lite hjälp med det här, jag skall göra en liten application som skall ligga i systray:en vid uppstart som en liten klient redo att ta emot ett meddelande.
Sedan så skall jag ha en annan application som skall agera server och börja räkna tid när en internetuppkoppling finns och sedan när x tid har gått så skall den skicka ett meddelande till de 4 klienter som finns på nätverket.
Nån som har nåt tips på hur det skall gå smidigast till. Det var ett tag sedan jag sysslade med vb men allt är ändå inte borta, behöver bara lite hjälp på traven.
Så om det är nån som gjort nåt liknande eller som har nån länk till nån site med en tutorial eller liknande om detta så säg gärna till.
Mvh
MickeSv: Mäta tid och skicka meddelande över nätverket...
Jag skulle nog ha en tabell som läggs på en server som alla klienter kommer åt. För varje pc som startas upp så skrivs starttiden i den tabellen, därefter ligger alla klienter och läser med jämna mellanrum i samma tabell för att veta när tiden x uppnåtts.
För att kolla hur länge man varit uppkopplad tror jag ligger i tips & tricks alternativt resource library.
/PelleSv: Mäta tid och skicka meddelande över nätverket...
Antingen så missuppfattade du mig eller så var det tvärtom... Jag har 5 st datorer hemma, en till varje familjemedlen + en st gemensam.
Den gemensama datorn skall i detta fallet agera server och de andra 4 skall bara vara klienter.
Så fort det finns en internetuppkoppling så skall ett räkneverk startas på servern, och så fort den kommit upp i X timmar per dag så skall det skickas ett meddelande till de andra 4 klienterna.
Koden för att kolla när internetkoppling finns har jag redan, jag behöver bara baka in den i denna lösning som jag vill ha.
Vad menar du med tabell på servern egentligen? Skall jag göra en fil på servern som klienterna läser av med ett visst tidsintervall då eller? Måste jag inte mappa upp en enhet på varje klient då eller kan man använda nätverks-sökvägen direkt i vb?Sv: Mäta tid och skicka meddelande över nätverket...
Det du gör är ju att du mäter onlinetiden på servern och bara lagrar den i en lista/databas. När summan för månaden (en enkel check av ditt program) uppnår ditt max (vilket kanske inte skall vara i tid utan i kronor räknat?) så startas subben som skickar meddelanden. Tror att du kan skicka till t ex WinPopUp eller så, så slipper du ha ett speciellt klientprogram.
Skriv ner ett tydligt flödesschema över hur du vill ha det, så ska du se att det löser sig bra. :-)
Lycka till.
/EE