Hejsan! Kolla upp upplösningen, se inlägg om detta, och se till att den bild som laddas passar upplösningen. Bildskärmsupplösningen ändras ju inte! Det är på något konstig vis storleken på formet som ändras så att bilderna inte passar in, det blir ju i såna falla att man får göra dubbla program med dubbla bilder! Om jag gör ett form i 640*480 så måste jag alltså ha en bild som är 800*600 för att det ska passa in hos en användare som har ställt in stor teckenstorlek för windows! Gissar på att det beror på att du använder konstanter för bred och höjd. Efter som antalet Twips för varje Pixel kan variera beroende på upplösning. Kan det vara detta som ställer till det. Det ligger nog nånting i det, jag har upptäckt att twipsen ändras! Ancänd dig av T.ex Screen.TwipsPerPixelX, Screen.TwipsPerPixelY.Stor teckenstorlek ändrar och flyttar bilder????
Jag har upptäckt att när man kör program som jag har gjort på en dator som har ändrat till stor teckenstorlek så ändrar det storleken på formet och flyttar bilderna i förhållande till varann! Exempelvis ett form i 640*400 gör det till 800*600 så en bakgrundsbild täcker då bara övre vänstra delen av formet och en bild nere i höger hörn hamnar ju då utanför bakgrunden, det medför att programmet blir värdelöst!
Finns det någon bot på det problemet??????Sv: Stor teckenstorlek ändrar och flyttar bilder????
Sv: Stor teckenstorlek ändrar och flyttar bilder????
Så kan det ju inte vara? Är det någon annan som har stött på samma problem?Sv: Stor teckenstorlek ändrar och flyttar bilder????
Sv: Stor teckenstorlek ändrar och flyttar bilder????
Hur ska man ange storleken för att komma runt det problemet?Sv: Stor teckenstorlek ändrar och flyttar bilder????
Eller av ScaleX, ScaleY (Medlemmar av Formulär, pictureBox och Printer)
Exempel:
<code>
Private Sub Form_Load()
Text1.Height = TextHeight("") + ScaleY(6,vbPixels,Scalemode)
' Text1.Height = Me.TextHeight("") + Me.ScaleY(6,vbPixels,Me.ScaleMode)
End Sub
</code>