Hej Nån måste väll veta hur man gör, eller iallafall om det går? Jag skulle göra det med Vb :s PrinterObject. Nej, det är alltså direkt på kuveret. Kanske ska kolla på PrinterObject direkt. Tanken var att få det så enkelt som möjligt och anävnda Words funktion eftersom man i den kan välja många olika storlekar och liknande. Testat spela in ett makro? Vet inet riktigt hur makro funkar faktiskt. <b>Nej, det är alltså direkt på kuveret. Kanske ska kolla på PrinterObject direkt.</b>Skriva ut kuvert via Word
Jag har en exel-fil med ett gäng adresser i som jag vill skriva ut på kuvert. Detta kan man ju göra genom Word, men då måste man ju gå igenom guiden varje gång.
Jag vill därför göra ett program som gör detta automatiskt (programmet kommer även göra annat). SÅ när jag klickar på en knapp så skapar den alla kuverten utifrån en fördefinerad exel-fil och visar utskrifts-fönstret. Precis som i Word altså fast man inte behöver göra alla inställnigar manuellt.
Går detta att lösa på nått vis?
Tacksam för alla svar!Sv: Skriva ut kuvert via Word
Ni kanske har några andra tips på hur jag ska lösa det hela?Sv:Skriva ut kuvert via Word
Er det självhäftande adresslappar på ett A4 Sv: Skriva ut kuvert via Word
Men det kanske är enklare att göra en helt egen?Sv: Skriva ut kuvert via Word
I princip bör det funka, men det beror på hur "inbyggd" guiden är.Sv:Skriva ut kuvert via Word
Men jag har löst det på annan väg. Genererar via ASP en pdf fil i vilken alla kuvert visas på en egen sida. Sen är det bara att sätta i rätt antal kuvert i skrivaren och klicka på Skriv ut.
Funkar bra och blir mer tillgägligt om man inte skulle vara på kontoret nån dag eftersom det nu går att göra över nätet.
Tack för hjälpen iallafall!Sv:Skriva ut kuvert via Word
Jamen då är det väl bara sätta igång med PrinterObjekt. ScaleMod = 7 'cm
En linjal och mät in var du vill ha CurrentX och CurrentY Font o FontSize
Kör det hela i en Printerloop tills alla kuvert är klara.
Är det alltid samma storlek på kuverten , annars kan man ju förfina med olika val.
Det är en halv "könis" när man fått till en snygg Printerrutin som funkar.
Jag är ganska slängd med PrinterObjectet om du har några frågor.
Hur är adresserna lagrade textfil /databas ?