Hej! Tja... i princip är det ju hur lätt som helst, du måste ju bara göra en del beslut. OkiSpara till 2 olika textboxar från FileListbox Ej så enkelt som det låter???
Ej så enkelt som det låter i rubriken!
Har satt de filer som ska läsas in i FileListboxen till Pattern *.bok, vilket i sig sig är en vanlig txt fil.
De olika filerna läses in i Filelistboxen som ex. björn.bok kjell.bok osv.....
Via markeringsklick på någon av de inlästa filerna visas de i ett nytt Form kallat Boktips med en txtbox benämnt Text2. har även en Image1 som visar boktiteln i bild.
Ide'n nu är att göra följande:
Jag tänkte nu öppna och spara en kompletterande textfil som ska sparas ner och höra till respektive titelnamn ex. kjell.bok. Denna ska nu öppnas i en separat textbox Text3 i Form Boktips.
Hur separerar jag de olika inläsningarna till respektive Textbox vid markering av ex kjell.bok ???
grundfilen är ju sparad som en enkel notepad txt fil. och jag vill nu ha två olika men ska läsas vid endast en markering av filen i FileListboxen.
Här är koden för FileListboxen
Mvh
Kenneth
'För att läsa in texten från vald fil i en label i en annan form kan man göra så här.
Private Sub File1_Click()
Dim text As String
Load Bokvisare
Bokvisare.Text2 = ""
Open "C:\Visarna\" & File1 For Input As #1
Bokvisare.Visible = True
Do While Not EOF(1)
Line Input #1, text
Bokvisare.Text2 = Bokvisare.Text2 & text & vbNewLine
Loop
Close #1
Bokvisare.Image1.Picture = LoadPicture("C:\Visarna\" & SetImgExt(File1, "jpg"))
Bokvisare.Show , Me
End SubSv: Spara till 2 olika textboxar från FileListbox Ej så enkelt som det låter???
1. Ska man kunna lagra flera kompletteringar?
2. Hur skall kompletteringarna lagras?
Som en del i första filen, som en separat fil?
3. Om du vill ha det i en separat fil, kommer du då tvinga denna till att döpas på ett visst sätt?
Om ja, och du bara har en per .bok så kan du ju döpa den till kjell.bok.x eller något liknande, och då läser du helt enkelt in både fil "filnamn" och fil "filnamn" +".x". Annars kan du ju säga att allt som börjar med kjell.bok ska läsas in.
Om nej, så får du spara namnet på denna fil på något ställe, rimligtvis som kjell.bok.
Om kompletteringarna ska lagras i den första filen, ska du bara bestämma ett format på filen och använda dig av det.Sv:Spara till 2 olika textboxar från FileListbox Ej så enkelt som det låter???
Ska kolla att det är så enkelt som det låter......
hursomhelst tack för Ditt svar Niklas.
Punkt 3. i Ditt svar gäller:
Jag kanske tyckte var svårare än det var eftersom lagringen av innehållet ligger i två olika txt.filer.
som har filändelsen i första fallet .bok och den andra ska döpas till en annan filändelse ex .bok1 för att läsas in gemensamt i FileListboxen.
Ska testa.
Mvk