Hej! Ha här är ett exempel på hur det laddar en bild till en imagebox och minskar den proportionellt i förhållande till sig själv.Visa Bild till text
Har gjort en applikation som har 9 textboxar och en kombobox, I dessa textboxar så kommer info om olika produkter att visas. Har en knapp att leta upp bild med och dess sökväg finns i txtfields(7). När jag stegar fram mellan dom olika produkterna så använder jag en Adodc1, och sökvägen är rätt till alla bilder. men jag kan inte få ut dom så att bilderna syns. Skall visa bildrna i en Image ruta. Hur gör jag för att kunna visa bilderna till produkterna? Sparar allt i en access databas, men bilderna sparar jag bara sökvägen till Ex (C:\dokument\produkt\bild.jpg) och till den produkten skall denna bild visas. Skall jag lägga in något till Image rutan eller kanske lägga skriva in någon kod i txtfields(7) där sökvägen visas så bilden syns?
Denna kod använder jag för att leta upp bilder
Private Sub cmdselectlogo_Click()
CD.Filter = "Pictures (*.bmp;*.ico;*.jpg;*.gif)|*.bmp;*.ico;*.jpg;*.gif|"
CD.ShowOpen
fname = CD.FileName
'Ladda bild till image6
Image6.Picture = LoadPicture(fname)
txtFields(7) = CD.FileName
End sub
Tacksam för svar
//JockeSv: Visa Bild till text
Jag kom på en lösning själv
La denna kod på en knapp plus att ja ändrade från image till picture box
fname = CD.FileName
'Ladda bild till image6
nHandle = FreeFile
sPath = App.Path
sfile = sPath & "txtfields(7)"
Pic.Picture = LoadPicture(txtFields(7))
Fast hur skalar man ner bilden så vissa inte blir så stora?? När jag skrev
LoadPicture(txtFields(7), 60 * 40) så blev det fel, vad skall man sätta där för att justera storleken?Sv:Visa Bild till text
Image1.Stretch = False
Image1.Picture = LoadPicture("C:\webdesign\1.gif")
Image1.Width = Image1.Width / 2.5
Image1.Height = Image1.Height / 2.5
Image1.Stretch = True
enjoy.