nja... Det finns egenskapen Rowsource för combobox som kan sättas till en cell/range referens. Hej Henrik! du behöver inte ens göra det i kod... ifoga en vanlig db fråga i ett blad... dock kommer användare att frågas om dom vill uppdatera data eller ej. Egentligen var jag mest intresserad av vilka möjligheter som finns att fylla comboboxen. Tabellen ifråga är så liten så det spelar egentligen ingen större roll vilken metod som används.Access-Tabell till Combobox i Excel-formulär
Hej!
Finns det någon smart lösning på att använda en Access-tabell som kontrollkälla till en combobox som ligger i ett Excel-formulär eller måste man läsa in Acesstabellen och använda .Additem för att fylla upp boxen?
Har samma fråga under rubriken microsoft office, men kanske den bättre hör hemma här?
mvh /HarrySv: Access-Tabell till Combobox i Excel-formulär
Skapa en fråga via Data/Importera ny data sätt sedan Rowsource till det område i excelarket som frågan returneras till...
// WendelSv:Access-Tabell till Combobox i Excel-formulär
Tack för ditt svar!
Jag gör ett macro som körs vid Auto-open och som innehåller data/importera biten.(på så sätt får jag "liv" i comboboxen.) Macro pgmsnutten måste också innehålla kod för att testa av var den importerade tabellen tar slut(för att kunna sätta upp rätt värde för range i rowsource.
Jag hör av mej om jag stöter på problem.
Tackar! mvh/Harry
Har hunnit bli lite ringrostig när det gäller Excel.
Ser att jag kan hoppa över macrot och sätta in
Selection.QueryTable.Refresh BackgroundQuery:=False
direkt i auto-open för att få en ny tabell till comboboxen varje gång excel-boken öppnas.Sv: Access-Tabell till Combobox i Excel-formulär
Varför vill du inte hämta tabellen i VBA kod i stället och iterera genom dessa istället och använda additem?
Detta torde bli snabbare då just uppdatering av frågor i excel e lite slött.. tyvär.
En annan lösning e att hämta data med jet oledb i kod sen skriva till celler och ange detta område som .Rowsource för combon borde vara snabbare än att hämta via excel data import.
// WendelSv:Access-Tabell till Combobox i Excel-formulär
Däremot så skall jag fylla i en stor mängd data(ca 70-80fält) från en AccessDb till ett Excelblad.
I det fallet verkar det som om hämtning via jet oledb ligger närmast till eller hur?
mvh/Harry