Hejsan! Ja det mest naturliga blir via ClipBord Hmm. Testade lite med det där. men förstår fortfarande inte hur jag kan få texten att hamna där markören är i textboxen. jag vill alltså lägga till mer text där markören är i textboxen utan att ta bort texten som redan är där. Kör du VB6 borde det fungera med något som liknar följande: Har tyvärr inte tillgång till VB6 nu så jag är inte helt säkert på namnet på egenskapen, men något i stil med: mmm... varför vill du göra på detta konstiga sätt, dvs med en knapp Förresten du skriver <b>med hjälp utav en knapp? </b> <b>Kruxet är ju att när du klickar på Knappen försvinner Focus från din TextBox1 Ja djä... då är det ganska onödigt med en extra knapp. Hur troligt är det att man vill klistra in text varje gång man klickar i sin textruta? Bara en massa extraarbete om man klickar på fel ställe, bättre med en knapp eller annat för att göra just inklistringen oberoende av om man hämtar text från ruta, clipboard eller om den är statisk. Hej igen! Både Johans och mitt fungerar men jag tycker personligen att Johans är snyggare och funktionen finns i både VB6 och .netLägga till text med knapp
Skulle vilja veta ifall det finns något sätt att lägga till text där markören befinner sig i en textbox med hjälp utav en knapp?
Tack på förhand!
MVH Niclas ÅbergSv: Lägga till text med knapp
<code>
Dim pasteTxt As String
pasteTxt = Text2.Text
Clipboard.Clear
Clipboard.SetText pasteTxt
Text1.Text = Clipboard.GetText()
</code>
Ok inte helt genomtänkt , men budskapet är Via ClipBordSv:Lägga till text med knapp
txtRuta.Text = Left(txtRuta.Text, txtRuta.SelStart) & "INFOGAD TEXT" & Right(txtRuta.Text, Len(txtRuta.Text) - txtRuta.SelStart)
Avänder du däremot VB.net borde detta fungera:
txtRuta.Text = Mid(txtRuta.Text, 1, txtRuta.SelectionStart) & "INFOGAD TEXT" & Mid(txtRuta.Text, txtRuta.SelectionStart + 1)
Sv: Lägga till text med knapp
MinTextruta.SelText = "Hej"
/JohanSv:Lägga till text med knapp
som läser av en TextBox och sedan Pasta in det där du placerar markören.
Duger det inte att när du klickar i TextBox1 (dvs placerar markören där du vill) ,
TextBox1 får Focus och om det då finns någon text i TextBox2 så Insertas detta
där du just placerade markören.
Kruxet är ju att när du klickar på Knappen försvinner Focus från din TextBox1
och boxen har glömt var markören stod.
Klar att det går att lösa som du vill , men är det vettigt att göra så. ?Sv: Lägga till text med knapp
Menar du en knapp på tangentbordet ? .I så fall är det enkelt löst.Sv: Lägga till text med knapp
och boxen har glömt var markören stod.</b>
Fel! Testa mitt förslag.
/JohanSv:Lägga till text med knapp
Då kan Niclas testa med denna enkla kod. Han måste ju
i allafall ställa makören någonstans i TextBox1.
<code>
Private Sub Text1_Click()
Text1.SelText = Text2.Text & " "
End Sub
</code>
Möjligen lägga till någon IF sats för att filtrera.
Vill du absolut ha din knapp Niclas blir det så här
<code>
Private Sub Command1_Click()
Text1.SelText = Text2.Text & " "
End Sub
</code>
Läs gärna om <b>SelLength SelStart och SelText Properties</b> i tex MSDN
Jag hade glömt bort detta så användbara Property
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/vbcmn98/html/vbprosellengthactivexcontrols.asp
Lägg in denna Länk i dina Favoriter/Bokmärke mycket nyttig VB 6 läsning
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/VBRef98/html/vbmscLROverview.aspSv: Lägga till text med knapp
Sv:Lägga till text med knapp
Tack för alla svar. Jag körde på Robert Israelsson kod som fungerade utmärkt till det jag ville.
Tack igen.
<code>txt.selText="txt att infoga"</code>
resp.
<code>txt.SelectedText="txt att infoga"</code>