Hejsan. Jag är en riktig nybörjare inom Visual Basic. Hoppas ni kan hjälpa mig med denna frågan!! Det inte ett helt enkelt problem, kolla om något av dessa svar kan hjälpa dej: Hej Johan. Första exemplet på den sida innehåller inga api-anrop och kan alltså köras i en sub, såhär t.ex (för calc.exe): Bra jobbat Jimmy.Kanske låter dumt men det värmer när man får FeedBack.Kolla om ett program körs...
Hur skulle koden kunna se ut för att på ett lätt sätt kolla efter om ett program körs och om det inte körs skall det startas.
Tack på förhand!!Sv: Kolla om ett program körs...
http://www.experts-exchange.com/Programming/Programming_Languages/Visual_Basic/Q_21683300.html
Sedan startar du programmet med Shell().
/JohanSv:Kolla om ett program körs...
Detta hjälpte tyvärr mig inte. Problemet är att koden skall ligga i en fil som läses upp vid uppstart av det programjag använder. Och det som läses in är bara en SUB. Kan man på något sätt hitta en lösning som kan inkluderas i denna subben?Sv: Kolla om ett program körs...
<code>
Public Sub MinFinaSub()
Dim ProgramIgang As Boolean
Dim objProcess As Object
ProgramIgang = False
For Each objProcess In GetObject("winmgmts:").ExecQuery("select * from Win32_Process")
If LCase(objProcess.Name) = "calc.exe" Then
ProgramIgang = True
Exit For
End If
Next objProcess
If Not ProgramIgang Then
Shell "calc.exe"
End If
End Sub
</code>
/JohanSv: Kolla om ett program körs...
Vissa "nissar" här har inte vett att berätta hur det gick sen. FEEDBACK.
Jag var inte inblandad i din frågeställning, men det är just det som är syntesen
i ett här sådant Forum att man frågar, får svar, lämnar FEEDBACK.
Bra Jimmy