Någon som kan ge lite tips/erfarenheter av att integrera kartfunktioner i en VB6-applikation ? Tanken är kunna markera (med 'pins') olika platser (t.ex kunder) med utgångspunkt från adressen. Man kan ju använda eniro.se för att ta fram en (1) plats, men säg att man vill visa markeringar samtidigt (t.ex. alla kunder som finns inom ett visst postnr-intervall ? Tacksom för alla tips ! Vad har du tänkt använda för kartmaterial, i vilket format? Du måste troligtvis använda någon form av GIS-motor om du inte har tänkt dej något väldigt enkelt med statiska bilder som kartmaterial. Det finns ett antal olika som alla är ganska dyra. En som verkar ganska prisvärd är http://www.tatukgis.com/products/Dk/kernel.aspx, har dock inte testat den på några år nu. Förklara gärna mer i detalj vad du vill göra. Tack för tipset. Jag skall kolla det närmare. Helst vill man ju kunna använda lantmäteriets kartmaterial, men har inte lyckats få fram nån prislapp än. Applikationen håller idag reda på ett antal adresser m.m., där man utför olika tjänster på olika adresser (vanligen på samma ort/stad). Man vill kunna använda kartan som en grafisk visning för planering av körväg mellan adresserna. Det räcker i första skedet med att kunna markera stoppen (=adresserna). Detta tillsammans med en körlista ger en god överblick över dagens jobb för den som skall göra det. Kartan kommer antagligen bara att användas på datorn, ej skrivas ut. Jag har köpt kartmaterial från Cartesia till ett projekt, det vara ganska prisvärt i det fallet, kanske kan vara värt att kolla upp: http://www.cartesia.se/templates/pages/StandardPage____44.aspx. Nej, i det fallet handlade det om en programvara som bygger på MapInfos MapX (som jag inte har gjort). Jag har själv inte arbetat med GIS-utveckling, mer än att jag har börjat testa/utvärdera olika motorer till ett kommande projekt som jag ska genomföra. Fördelen med TatukGIS är att den kan läsa i princip alla förekommande format samt att den är royaltyfree, vilket är ovanligt i den branschen...Karthantering
Sv: Karthantering
/JohanSv:Karthantering
Sv: Karthantering
/JohanSv: Karthantering
Om du inte har köpt kartmaterialet än är det inget problem med kompatibilitet, man brukar kunna få det i de flesta format. SHP (shape) är i princip standard och de flesta produkter kan hantera det, förutom en del MapInfo-produkter som trivs bäst med sitt egna format (tab eller mid/mif, men även det är mycket vanligt förekommande).
/Johan