Hej! Du kan börja med att kolla denna kod där jag kan plocka väder från Bromma flygplats sorry men jag fatta inte mycket av den koden du gav mig! mmm... Can't win them all. okej tack! mmm... ang Felet du har förmodligen problem att få Inet kontrollen att funka Jo jag har provet och fått det att funka jag gjorde så att jag la ut en "WebBrowser" på min form och skrev i from_load WebBrowser1.Navigate "http://www.aftonbladet.se" ! och det funka! och jag har ingen brandvägg som stoppar det! :/Microsoft Internet controls !?
Jag har byggt ett program som funkar som så att man skirver in användarnamn och Lösenor (om man vill) så vid vissa tidpunkter på dygnet så öppnar programet internet explorer och går till den anvivna sida. Då funkar det som så att det användarnamnet användaren och skrivit in skriver programet också in, sen så trycker programet TAB så hoppar det ner en ruta där man skriver in lösenordet (har man lösenordet sparat i internet explorer så kommer det upp och så trycker progamet ENTER ok loggar in. (om man inte har lösenordet sparat så får man skriva in lösenordet i programet så kommer lösenordet upp)
Nu så hadde jag tänkt utväkla programmet så det inte blir så rörigt alltså jag hadde tänkt att använda Microsoft Internet Controls, så slipper man att ett internät fönster popar upp och loggar in m.m. men nu är problemet det att jag inte vet riktigt hur man ska göra för att programet ska skriva i (sidan) som finns i internet controls!
Så min fråga är hur går jag så jag slipper använda TAB och ENTER m.m asså så programet sköter detta i bakgrunden, (hur skriver jag i textfält i då internet controls).
Sen har jag en fråga till när man då har loggat in på sidan med internet controls så adressfältet står det typ ' .php?info=1&id=449465 ' och då vill jag vet hur jag kan ta ut informationen vad id är lika med!
Asså typ såhär:
.php?info=1&id=449465
Då skrivs det i programet ID = 449465Sv: Microsoft Internet controls !?
För att navigera på den aktuella sidan kolla HTML koden för sidan
<code>
Option Explicit
Private Sub Command1_Click()
Dim sChunk As String, ret As Long
Dim sPressure As String
Dim iContentLenght As Long
On Error GoTo NoInet
Inet1.URL = "http://weather.noaa.gov/weather/current/ESSB.html"
Inet1.Execute
Do While Inet1.StillExecuting = True
DoEvents
Loop
iContentLenght = Inet1.GetHeader("Content-Length")
sChunk = Inet1.GetChunk(iContentLenght)
ret = InStr(sChunk, "Pressure (altimeter)")
sPressure = Mid$(sChunk, ret + 95, 4)
Form1.Caption = "Bromma QNH " & sPressure & " hPa"
BrommaOk:
Exit Sub
NoInet:
Form1.Caption = "Bromma QNH Fel"
Resume BrommaOk
End Sub
</code>Sv:Microsoft Internet controls !?
Den värkar rätt rörig! :S
EDIT:
Så här ser en del av koden ut:
sidan informationen skickas till:
index.php?a=login
Den input formen ma skriverin anv namn i:
nick
Den input formen ma skriverin anv pass i:
passSv: Microsoft Internet controls !?
Din ide är bra men du måste först lära dig hur Inet kontrollen funkar.
Lägg koden i en form och provkör.
Gå in på länken och kolla hur det ser ut där.
Om du tycker koden är rörig får du börja skriva i VB för nybörjare.
Keep on the god spirit
SvenSv:Microsoft Internet controls !?
Men det är vissa saker i koden som jag inte förstår tillexempel detta:
ret = InStr(sChunk, "Pressure (altimeter)")
Gör den kod raden så at de letar upp var någon stans på sidan där det stå Pressure (altimeter) eller?
Och se denna kod :
sPressure = Mid$(sChunk, ret + 95, 4)
vad gör den?
Jo ha provat att kopera kod och köra den precis som den är men det blir fel det står Bromma QH Fel i statusbaren eller vad det heter!
Det är så att en del av minna kompisar använder detta program och det är lite störigt när helt plötsligt så popar det upp en internet sida som loggar in m.m och då under den tiden så kan men inte göra något vid datorn för att jag använder sendkeys ..
Så jag måste ta mig runt detta, och så vill jag hälst ha "sidan" i internet controls för att användaren ska kunna se vad programet gör m.m.Sv: Microsoft Internet controls !?
pga att din brandvägg inte släpper ut den.
Börja med att kolla om du överhuvudtaget kommer ut på nätet med din Inet1
Ta Aftonbladet eller vilken du tycker.
ret innnehåller på vilken plats Pressure(altimeter) står
När jag hittat den platsen tar jag ut 4 tecken som står på plats ret + 95 tecken framåt.
Dvs om du kollar http://weather.noaa.gov/weather/current/ESSB.html
så plockar jag QNH satsen idag 1013 Sv:Microsoft Internet controls !?
EDIT:
Jag altså jag fick inte koden att funka, asså jag fick bara det att funka med att connecta till en internet sida!