Jag håller på att skapa ett program som skall ligga i bakgrunden och utföra en viss sak mellan ett visst tidsintervall.. ex var 30 sekund... Hej Det är bara en liten nackdel när man använder Timer komponenten.. Det går inte att ha så lång tid på den har jag för mig... Det du kan göra i stället är en funktion som ser ut på detta sätt:<br> Igen Nä, precis.. Men det blir lite knorvigt när man vill ha den att köra mer än 1 minut...Program som skall köras mellan vissa intervaller
Hur skall loopen se ut för att inte belasta CPU:n när programmet inte gör något?
Jag tänkte använda :
"Declare Sub Sleep Lib "kernel32" (ByVal dwMilliseconds As Long)"
Tacksam för tips!!Sv: Program som skall köras mellan vissa intervaller
Du kan inte använda sleep,det söver hela applikationen.
Använd Timer1
Om du ställer den på interval 30000 så kollar du varje halvminut
och själ ingen processor kraft.
Kolla i inlägget VB 6 Klockan här under i VB nybörjare (Frasse)
mvh
SvenSv: Program som skall köras mellan vissa intervaller
<code>
Public Sub Pause(ByVal Interval As Long)
Dim timerStart, timerStop
timerStart = Timer
timerStop = timerStart + Interval
While Timer < timerStop
DoEvents
Wend
End Sub
</code>
Sen är det bara att kalla den funktionen varje gång som du vill att programmet ska stanna upp för en viss tid..<br>
<br>
(En sak som kan bli ett problem är att Timer ger tillbaka tiden som har gått från midnatt, så den går troligtvis tillbaka till 0 när klockan slår över till 00:01)<br>
<br>
En annan lösning som inte heller är beroende av intervallsgränsen på Timer komponenten är ju att använda klockslag.. Tänk bara på att köra med DoEvents i vänteloopen.. Annars tar den upp 100% CPU..<br>
<br>
MVH<br>
//JonasSv: Program som skall köras mellan vissa intervaller
>Det är bara en liten nackdel när man använder Timer komponenten.. Det går inte att ha så lång tid på den har jag för mig...
max 64000 ms ungf. 1 Minut ,detta exempel 30 sek går bra
och enkelt.Inga problem med midnattspassage.
DSSv: Program som skall köras mellan vissa intervaller
Har stött på det där problemet ett par gånger... :/
Ville mest ge honom ett exempel på en lösning utan Timer komponenten..