Hej! Det där med "nästa rad" är inget problem: With ActiveSheet.Range("A1").SpecialCells(xlEnd) Öh? Ja, så går det när man inte läser frågan ordentligt, by bad. Du kan enkelt hoppa in i en cell genom att använda sendkeys, kanske inte så snyggt men det funkar. Tack för alla svar. Jag testar och återkommer med feedback! Är det exakt den funktionaliteten du är ute efter funkar Roberts. Det är lite fult sätt att göra det på, och dessutom är det nog inte _helt_ säkert. Det finns nog ett par sätt som man kan se till att det ändå inte funkar. Japp, det är den funktionaliteten jag eftersträvar. Det fungerar klockrent i detta sammanhang. Tack så mycket för alla svar. /RogerExcelmakro som ställer markören sist i en cell
Jag har ett excelark där jag ska ha en knapp som kör ett makro. Makrot ska infoga en helt ny rad under raden med den aktiva cell som markören står i. I den nya raden i cellen under den aktiva ska en textsträng infogas. Sedan vill jag att markören ska ställa sig efter strängen i cellen så att man kan börja mata in värden direkt efter strängen.
För tillfället får jag till en ny rad som infogas ovan raden med den aktiva cellen och textsträngen infogas i cellen ovan den aktiva.
Selection.EntireRow.Insert
AvtiveCell.FormulaR1C1 = "TEXTSTRÄNG "
Det som inte fungerar är att markören ska ställa sig efter textsträngen. Som det är nu blir hela cellen aktiverad. Skulle även tacksamt ta emot en lösning för att infoga den nya raden efter aktiv cell istället för ovan.
Tacksam för hjälp / RogerSv: Excelmakro som ställer markören sist i en cell
Selection.Offset(1,0).Entire...
"Sist i rutan" är svårare. Jag känner inte till något sätt att göra det på, och det är en tämligen ovanlig sak att göra i ett makro (det är möjligt att det finns, har bara aldrig hört talas om det). Om det finns bör det heta något i stil med SelStart.
De spontana alternativen är att
1. Istället ge en inputbox eller eget formulär, där har du lite större kontroll över inmatning.
t.ex.
Selection = InputBox("Beskrivning", "titel", "Din standardsträng")
2. Om det alltid eller oftast ska stå en viss sträng, dela upp kolumnen i två; fyll i standardvärdet i första kolumnen och markera den andra.Sv: Excelmakro som ställer markören sist i en cell
.Select
End With
/AnnSv:Excelmakro som ställer markören sist i en cell
Är det där till någon väldigt ny version av Excel?
Vad jag vet så är SpecialCells enbart till för att göra urval av ranger relativt en given range. Och xlEnd kan jag inte hitta som val i min version (2002).
Möjligtvis har jag väl då Range.End, med exempelvis xlToRight som alternativ. Men det hjälper ju inte ett smack i det här fallet.Sv: Excelmakro som ställer markören sist i en cell
Och som svar på din fråga, xlEnd är inte bara för nya versioner.
/AnnSv: Excelmakro som ställer markören sist i en cell
<code>
Sub Ins()
ActiveCell.Offset(1, 0).EntireRow.Insert
ActiveCell.Offset(1, 0) = "textsträng"
ActiveCell.Offset(1, 0).Select
SendKeys "{F2}"
End Sub
</code>Sv:Excelmakro som ställer markören sist i en cell
Sv: Excelmakro som ställer markören sist i en cell
Sv:Excelmakro som ställer markören sist i en cell