Finns det någon möjlighet att fånga en händelse när man scrollar upp/ned resp vänster/höger och Det är nu tredje eller fjärde gången du skriver i stort sett samma inlägg. Håller med , det finns väl ett MSOffice forum där folk är "haja" på sånt här. Hej Niklas! Det må vara så att Pellesoft har en lite annorlunda layout på grejerna. "Stäng" skulle definitivt kunna betyda att tråden inte syns i ett annat forum. Bara lugn håller på med en arbetsbok för att löas detta åt dig... kommer att svara på den ursprungliga tråden... Är också intresserad av ditt svar! Hej Henrik!Går det att ta reda på vilka kolumner och rader som syns på skärmen i Excel??
då få ut vilka kolumner och rader som visas på skärmen (i Excel)? Typ A13:H47...
Det jag funderar på är om det finns någon inbyggd metod t.ex.
<code>ThisWorkbook.ActiveArea.Range</code> eller om det går att få fram på annat sätt!
MVH MathiasSv: Går det att ta reda på vilka kolumner och rader som syns på skärmen i Excel?
Använd gamla trådar och bumpa upp dem om det är så. Du har fått hyfsade lösningar av Dennis i en annan tråd.
Några andra lösningar känner inte jag till.
Excel är inte uppbyggt med det synsättet; saker har för det första fast position relativt celler på olika sätt.
Det finns inte så många händelser att fånga i worksheetet; du kan nog snabbt läsa igenom de och inse att det inte finns någon sådan möjlighet.
Antingen måste du på ett eller annat sätt låsa knappar relativt fönstret på det sätt som Dennis beskriver i tidigare tråd, eller så får du satsa på att göra om något i strukturen. Sv:Går det att ta reda på vilka kolumner och rader som syns på skärmen i Excel?
VBA och MS Office har aldrig intresserat mig,verkar spartanskt.
mvh
SvenSv:Går det att ta reda på vilka kolumner och rader som syns på skärmen i Excel?
Naturligtvis är din kritik befogad med flera inlägg av samma typ!
Det intressanta dock är att det är först nu som personer (Förutom Dennis - all heder åt honom;))
mäktar med att skriva ett svar..!
Mitt problem var att jag inte fick något svar alls i MS Officeforumet, så det jag ville var att flytta det
till en VBA-sektion eller motsvarande, vilket jag inte kunde. Stängde sedan tråden i tron att det skulle
försvinna, vilket det inte gjorde... Sedan är det ju problematiken med att inte få svar på inlägget när
man har pressen att lösa en uppgift.
Men, jag skall inte skylla ifrån mig! Tack för era svar!
MVH MathiasSv: Går det att ta reda på vilka kolumner och rader som syns på skärmen i Excel?
Anledningen till att folk skriver först nu är att det inte är någon som kan svaret. Jag läste varje tråd du startade och insåg att det var ett så pass ovanligt behov att jag inte hade hört talas om det (mitt yrke är i stort sett excel/vba-programmerare).
Det hade räckt att skicka svar till din egen första tråd med innehållet "Ingen som har lösning?", eller en ny annorlunda beskrivning på problemet.
Nåja, det är skönt med folk som kan ta lite kritik. Hoppas du kommer på en annan lösning på problemet.Sv: Går det att ta reda på vilka kolumner och rader som syns på skärmen i Excel?
Som någon sa detta är ovanligt önskemål så just därför så tittar jag lite extra på det, men om det e bråttom kan du få det som e klart men det är inte helt perfekt ännu....
"Den som väntar..."
// Henrik WendelSv:Går det att ta reda på vilka kolumner och rader som syns på skärmen i Excel?
Omvänt... Om jag gör ett "program" i Excel så gör jag det med zoomen på tex. 100% för de blad som användaren ska se. För att sedan användaren ska se samma yta när dom öppnar programmet så använder jag följande kodsnutt som läser av användarens skärmupplösning och zoomar bladen efter detta. Använder även helskärmsläget. Koden är inget under av skönhet och kan förbättras efter tycke och smak... Men idén kanske kan vara till hjälp...
Sub FonsterMaximera()
On Error Resume Next
Application.ScreenUpdating = False 'ingen skärmuppdatering
Application.WindowState = xlMaximized 'maxar Excel
ActiveWindow.WindowState = xlMaximized 'maxar boken
pixelsIn_X_led = ActiveWindow.Width 'fönstrets bredd
'z = CLng(pixelsIn_X_led / 8.04) 'Zooma till z
z = CLng(0.000084 * pixelsIn_X_led * pixelsIn_X_led - 0.0045 * pixelsIn_X_led + 46)'Zooma till z (hm...?)
BladNamn = ActiveSheet.Name 'Aktivt blad
Sheets("Blad1").Select
ActiveWindow.Zoom = z 'Zommar blad 1
Sheets("Blad2").Select
ActiveWindow.Zoom = z 'Zommar blad 2
Sheets(BladNamn).Select 'tillbaks till aktivt blad (1 eller 2, resten är dolda)
Application.DisplayFullScreen = True 'Visa i Helskärm
frmZoom.cboZoom.Value = ActiveWindow.Zoom
For x = 1 To 99 'stänger eventuella verktygsfält i Helskärmsläget
Application.CommandBars(x).Visible = False
Next x
With ActiveWindow
.DisplayGridlines = False
.DisplayHeadings = False
.DisplayHorizontalScrollBar = False
'.DisplayVerticalScrollBar = False
.DisplayWorkbookTabs = False
.DisplayFormulas = False
End With
With Application
.DisplayFormulaBar = False
.DisplayStatusBar = False
'.RollZoom = True
End With
ActiveSheet.DisplayAutomaticPageBreaks = False
Application.ScreenUpdating = True
End Sub
Sv:Går det att ta reda på vilka kolumner och rader som syns på skärmen i Excel?
Är jätteintresserad av den arbetsbok du håller på med!
Måste tacka än en gång för visat intresse!
MVH Mathias