Har stött på ett litet problem med PictureBox.. Hej Hej Har alltid ClipControl på true.. Fast den hjälper mig inte när det gäller att rita om.. Om inte AutoRedraw är påslagen...Update av PictureBox?!?!
Det är så att jag har en picturebox med en laddad bild i (gjort i design läge)..
Och sen skriver jag lite extra info på den pictureboxen.. Men när jag ska skriva ny information på den så blir det inge bra, den gamla texten som jag har skrivigt dit är fortfarande kvar dåe.. :(
Jag har AutoRedraw på True (för hur annars fixar jag så att den ritar formuläret när något blir överkört (tex genom att någon drar ett fönster över mitt fönster?)..
Och sen när jag uppdaterar så kör jag picturebox.refresh innan, så då borde den ju tömma bort det som var där innan?? Men det gör den då inte... :(
Någon som vet hur man löser det på ett eller annat sätt???Sv: Update av PictureBox?!?!
Testa den här principen + att ClipControl skall vara True för
ev. överlappande fönster. AutoRedraw True behövs inte.
Option Explicit
Private Sub Command1_Click()
Picture1.Print "Sven"
End Sub
Private Sub Command2_Click()
Picture1.Refresh
'Placera ut din text på nya x y
Picture1.CurrentX = 0: Picture1.CurrentY = 0
Picture1.Print "Kalle"
End Sub
mvh
SvenSv: Update av PictureBox?!?!
Tänkte lite mer på ditt problem.
Är det inte lättare att lägga en transparant Label på boxen
där du kan skriva och radera bäst du vill.
DSSv: Update av PictureBox?!?!
Altså vad jag menar är att den ritar inte om det när jag kommer med något fönster över picturecontrollen (utan det måste jag isf pilla med att försöka märka å göra manuellt)..
Och jag kan inte lägga transparenta labels ovanpå (skulle bli allt för mycket jobb och sen så ritar jag inte bara ut text utan det är annan grafik också..) :)
Men dum som jag var så tänkte jag ju inte på att den hade den där normala funktionen som finns med i QBasic i dos... <suck>
Tack båda två för svaren! Lyckades lösa det med att använda Cls metoden... :o)