Mitt program skriver en loggfil, som ibland kan bli ganska stor. Åtminstone för stor för en vanlig Textbox. Det borde gå att lösa med lite krångel genom att ladda in delar av filen medans man scrollar i texten, så att det alltid bara är en liten del av allt som är inladdat samtidigt. <Enda skillnaden är att RichTextbox kräver en ocx-fil (exakt vad den heter vet jag inte). Intressant. Tack båda två för svaren. Jag ska prova RitchTextbox utan installation. (Annars har jag haft problem med det tidigare, och när jag t.ex bytt dator själv, och installerat VB5, har jag ändå varit tvungen att installera mina egna program på datorn för att kunna använda dem, om de haft några extra kontroller. Trist!) Jag har hittills hunnit prova på en dator, att helt enkelt skicka med Richtx32.ocx och Richtx32.dep. Det har fungerat (visserligen är VB installerat även på den datorn). Jag har klarat mig med att enbart skicka med msvbvm60.dll och alla ocx-filer och det har vad jag vet alltid fungerat. Dock tror jag en installation skickar med fler filer (kanske .dep-filer som Sven pratar om?), men dom har som sagt jag klarat mig utan. OCX kontroller måste väl registreras för att programmet skall kunna användas dessa? Registreringen av kontrollen är väl för att alla program ska veta vart den ligger? Det är i alla fall så jag har tolkat det, för lägger man kontrollerna i samma katalog som exe-filen så fungerar det ändå. Så intressant. Jag ska testa detta så snart jag får chansen. Tack för svaren. Jodå, det verkar mycket riktigt fungera att helt sonika skicka med de filer som ingår i projektet, och samla allt i programmets mapp. Har provat med några av mina "tyngre" program på ett par datorer och det fungerar. Mäktigt. (Dock bara provat på XP). KAn det inte ha effekten att ställa till problem för andra program som använder andra versioner av kontroller och komponenter? Andreas Hillqvist:Maxgräns i Textbox, 65535 bytes?
65535 bytes verkar vara en maxgräns. Loggen skrivs i en textfil som sedan öppnas i textboxen.
Finns det nåt jag kan göra, bortsett från att lägga in en RitchTextbox? Som det ser ut nu får man välja om man vill öppna loggfilen i nytt programfönster (textbox) eller med associerat program (notepad). Lite trist. Och med RitchTextbox måste programmet ha installationsprogram för att det ska fungera, och jag gillar när man kan slippa installera (bara packa upp och köra).Sv: Maxgräns i Textbox, 65535 bytes?
Angående att programmet kräver installation med RichTextbox så kräver det väl i princip det även utan den. Enda skillnaden är att RichTextbox kräver en ocx-fil (exakt vad den heter vet jag inte). Skickar du med den i din zip-fil (eller vad du använder för format) så fungerar nog det lika bra.
ThomasSv:Maxgräns i Textbox, 65535 bytes?
Skicka med Richtx32.ocx och Richtx32.dep så bör det funka.
Sedan är det ganska troligt att användarna redan har dessa filer.Sv:Maxgräns i Textbox, 65535 bytes?
Sv: Maxgräns i Textbox, 65535 bytes?
Vilka filer är det som gör att man ibland måste använda installationsprogram för att få windows att kunna använda? Skulle det räcka att installera VB Runtime och sedan bara skicka med alla ocx'er man använder, tillsammans med exe'n, i en vanlig zip och packa upp allt i en och samma mapp?
Blev nyfiken på detta, men har lite svårt att hitta datorer att testa på just nu.Sv:Maxgräns i Textbox, 65535 bytes?
ThomasSv: Maxgräns i Textbox, 65535 bytes?
Sedan bör du kontrollera vad som gäller för distrubuering av kontrollen. För vissa av microsofts kontroller måste dessa distrubueras t.ex. med Internet Explorer. Det får/kan inte installeras separat.Sv:Maxgräns i Textbox, 65535 bytes?
ThomasSv: Maxgräns i Textbox, 65535 bytes?
Sv:Maxgräns i Textbox, 65535 bytes?
Nu, om jag ändå vill ha ett installationsprogram till mina program, kör jag self extracting exe med WinRar. Enkelt. :)Sv: Maxgräns i Textbox, 65535 bytes?
Hur gör ni med beroende till andra program?
Jag tycker det inte är acceptabelt bara om programmet funger. Det bör inte påverka andra program.
Detta undviker man genom att göra rätt från början.
och tar håänsyn till var och en av de komponenter man använder.Sv:Maxgräns i Textbox, 65535 bytes?
Andra program som använder andra versioner av kontrollerna har väl på samma sätt antingen sina kontroller i sin egen programmapp, eller installerat dem i windows på vanligt manér. Och behöver väl inte påverkas alls av min kontroll som finns i mitt programs mapp?
Vad menar du med beroende till andra program?