Har en Form1 Visual Basic 2005 Express med ganska många TextBoxar, Labels, KomboBoxar, och en PicktureBox.Frågan är hur skall jag bära mig åt för att spara ner innehållet och placeringen av texten med en bård runt dessa.Kan spara ner det som txt eller rtf fil men får inte till det så texterna landar på rätt ställe i det sparade dokumentet. Förstår inte riktigt vad du vill uppnå. Tack för svaret Peter. Hej Hej PeterProblem med att spara fil
Hoppas någon har en lösning på hur jag skall gå tillväga med kodningen.
Tack på förhand.Sv: Problem med att spara fil
Säg att du har kontroller utlagda som:
x x x
x
x x
x x
Vill du då spara innehållet i vardera kontroll i en fil, på så sätt att innehållet positioneras som ovan?
Och plus en ram runt?Sv:Problem med att spara fil
Du har förstått det hela rätt.
Den information som form 1 innehåller den kommer att plockas fram många gånger och varje
dokukument som skapas i programmet måste kunna sparas ner och skrivas ut vid ett senare tillfälle.
Vad jag har gjort är att jag har skapat en mall i Form1 som består i TextBoxar,dessa tar emot all informaton från andra Forms totalt 9 st.Jag vill nu kunna spara ner en kopia på mallen som den ser ut i Form1,men det verkar vara omöjligt för mig att lösa det.Jag klarar bara att spara ner det som en textfil
och det var inte riktigt vad jag tänkt mig, för uppställningen på texten följer inte med.
Hoppas att du har ett svar Peter på hur jag skall gå tillväga
mvh IngvarSv: Problem med att spara fil
Du kan stega igenom alla kontroller och kontrollera positionen på varje kontroll.
Om du gör det manuellt, så bör du söka åt höger och neråt (med start uppe till vänster).
Om du vill ha det per automatik, sorterar du kontrollerna enligt ovan.
För varje kontroll kontrollerar du sedan Left/Top. Dessa motsvarar alltså rad och kolumn i din fil.
För att få bra avstånd mellan kontrollerna, både i x- och y-led (så det matchar designen så mkt som möjligt), dividerar du Left/Top med ett godtyckligt värde.
Sedan är det bara att skriva på, med hänsyn till de framtagna positionerna för varje kontroll.
(Jag antar att texten i kontrollerna endast får vara så långa som inmatningsfälten är synliga).
Detta bör fungera, har inte testat det.
Då en fil består av text-rader/kolumner och inte "pixel-rader/kolumner", kan det vara klurigt att få det "exakt".
Vad gäller ramen i textfilen. Denna kan du generera på flera olika sätt.
Antingen kan du
<code>
lägga på den samtidigt som du sparar allt annat till fil
</code>
eller
<code>
1. öppna din fil efteråt
2. läsa in data
3. kontrollera max antal tecken i x-led
4. spara om data med ram
</code>
Om du gör det samtidigt som du sparar, får du spara all data temporärt i, exvis en String-array, för att sedan loopa igenom denna och kontrollera max antal tecken i x-led.
Själv föreslår jag att du gör allt på en gång, så slipper du läsa in filen för att sedan spara igen (ett onödigt moment).
Hoppas det hjälper lite.
/ PeterSv:Problem med att spara fil
Tack för informationen Peter nu har jag ju lite att gå på.Skall testa så fort jag hinner.
mvh
Ingvar