Jag har två processer aktiva, den ena innehåller en Timer som uppdaterar en ikon 2 gånger i sekunden (blinkar) medan den andra är en process med filkopiering. Men timern stannar (fastnar) medans en fil kopieras. Om den börjar kopiera en stor fil märks det förstås extra tydligt (eftersom inget händer) och det ser ut som programmet låst sig. Utan att ha analyserat ditt problem så låter det som Enkelt svar: Sven Åke Persson:Prioritera en process över en annan? (Timer stannar när fil kopieras)
Går det, i VB5, att ge timern lite större prioritet än kopieringen på något vis, eller hur gör man?
/GabrielSv: Prioritera en process över en annan? (Timer stannar när fil kopieras)
DoEvents på ett lämpligt ställeSv: Prioritera en process över en annan? (Timer stannar när fil kopieras)
Det går inte.
Det finns dock några sätt att komma runt problemet. Det ena är att sköta kopieringen i en separat tråd, det är inte helt enkelt i VB... Ett annat sätt är att kopiera filen i små "bitar", mellan varje "bit" så kör du en DoEvents. Det gör du genom att öppna källfilen, skapa en destinationsfil, läsa en liten bit ur källfilen, skriva det till destrinationsfilen, DoEvents, läsa ny bit ur källfilen osv...
/JohanSv:Prioritera en process över en annan? (Timer stannar när fil kopieras)
DoEvents fungerar bara före och efter filkopieringen, inte under tiden den kopieras.
Johan Djupmarker:
Okej, tack. Om jag istället för FileCopy skulle använda mig av Windows API (för sådan kod överlämnas väl till windows att utföra?) skulle det fungera va?
Ett problem där är att jag inte vet hur jag plockar ut ev. felanledning/meddelade ifall en fil inte skulle gå att kopiera, så felhanteringen/loggen blir lidande.