Tja! <b>PS: Detta är första gången jag håller på med crystal report :) </b> Njaee... det hjälpte juh inte :-( Det var länge sedan jag pysslade med CR (tack och lov!) och jag hittar samma kodrad i mina projekt där det fungerar bra. Jag har ett svagt minne av att jag fick ändra något i datakällan i CR för att få detta att funger, tyvärr kommer jag inte ihåg vad... Det KAN vara så att jag högerklickade i rapporten, valde Database>Set Location och gjorde något där. Här står det enbart "ado" i listan över "Databases:" om det kan vara till någon hjälp. Var glad att du slipper CR. Jag har precis "åkt på" att grejja med det. Jätteskojigt... *host* Kan detta vara till hjälp? Nu har jag inte CR på "semesterdatorn" så jag har ingen möjlighet att testa... Tackar! Jag hittade dock felet förra veckan och har glömt att kika in i forumet. Det som fattades var en rpt-fil.Den gick inte att skapa ifrån VS. Jag kunde iaf inte hitta något sätt att göra det på. Löste detta genom att göra designen direkt i crystal Report och sedan importera till VS. Vips så fungerade det alldeles utmärkt. Ett sabla skitfel, sånt som uppstår när man är rookie på något =)Vb6 och crystal reports- "File not found"
När jag ska visa min rapport i crystal report så fungerar det inte speciellt bra när jag sätter
rpt.Database.SetDataSource (recordset)
Utan den kodsnutten så visas allt snyggt och prydligt.
Dock vill jag juh att mina fält, som är fördefinerade i en ttx-fil, skall erhålla de värden som recordsetet håller.
När min crViewer kommer upp och rapporten skall visas så säger den "File not Found".
Någon som har en idé vad detta beror på?
PS: Detta är första gången jag håller på med crystal report :)
/RickardSv: Vb6 och crystal reports- "File not found"
Kan inte hjälpa, måste skriva detta.
Crystal Report är det sämsta skit jag någonsin jobbat med.
Det hjälper ju inte dig just nu , men försök hitta en annan lösning.
Mvh
SvenSv:Vb6 och crystal reports- "File not found"
Jag labbar vidare och ser fram emot att ett svar på denna tråd!
/JohanSv:Vb6 och crystal reports- "File not found"
Hur menar du att det står ADO i listan? För min del står namnet på ttx-filen (filnamn_ttx) i den listan. Visserligen går att sätta alias på den. Det hjälpte dock föga.
Kan det vara någon annan fil avses..? Jekla märkligt detta. Efter att ha googlar lite så verkar en del perosner haft liknande problem. Dock bara när de ska köra programmet på en annan dator än den som användes för utveckling och då va det ett antal DLL:er som fattades. Dessa har jag så det borde inte vara problemet...´
Tacksam för ytterligare lösningsförslag!
Dim App1 As CRAXDRT.Application
Dim db As Database
Dim crdb1 As CRAXDRT.Database
Dim tables1 As CRAXDRT.DatabaseTables
Dim table1 As CRAXDRT.DatabaseTable
Dim page1 As CRAXDRT.Page
Dim rpt1 As CRAXDRT.Report
'databasen--------------
Set db = OpenDatabase(pAktiv_ArkivDatabas)
Dim SQL As String
Dim adoRs As Recordset
SQL = "SELECT bla bla bla..."
Set adoRs = db.OpenRecordset(SQL)
Set App1 = CreateObject("CrystalRuntime.Application")
Set rpt1 = App1.OpenReport(Rapportfilens namn.rpt")
Set crdb1 = rpt1.Database
Set tables1 = crdb1.Tables
Set table1 = tables1.Item(1)
table1.SetPrivateData 3, adoRs
rpt1.DiscardSavedData
Set MyReport = rpt1
'MyReport är en global variabel, deklarerad i en modul. (Public MyReport As CRAXDRT.Report)
frmPreview.CRViewer1.ReportSource = MyReport
frmPreview.CRViewer1.ViewReport
frmPreview.Show 1Sv: Vb6 och crystal reports- "File not found"
Det där med ttx har jag aldrig hört talas om, vad är det? Jag tror att jag på något sätt "kopplade från" den datakällan jag använde för att designa rapporten och gjorde en ny av typen "ADO".
/JohanSv:Vb6 och crystal reports- "File not found"
En ttx-fil är en textfil som definerar fält. Dessa fält bildar en tabell som kan fyllas med info..
Så här kan den se ut i filen.
Fält1 String 20
Fält2 String 20
/Rickard