Jag undrar hur man klistrar in formaterad text i en rich textbox, UTAN att det märks. Dvs att fokusen INTE flyttas till den raden där man klistrar in text. Jag vill att texten automatiskt skall sättas in i textboxen samtidigt som man läser i samma textruta på ett annat ställe. Den skall alltså inte scrolla till den nya texten. Det går INTE att skriva så här: Hmm... Nej, egentligen inte... Jag vill bara att text skall kunna sättas in exempelvis i botten av textrutan, medan jag läser och scrollar textrutan uppåt. Som det är nu (med .seltext=) så hoppar den till slutet hela tiden. Förstår du? Hmm, jag förstår inte vad du menar. Jag vill ju kunna sitta och läsa i textrutan samtidigt som det sätts in text i slutet...Sätta in formaterad text i Rich Textbox, snälla!!
txtRichText1.TextRTF = txtRichText2.TextRTF & txtRichText1.TextRTF
Skriver jag så ignorerar den ju txtRichText1.TextRTF. Nu kör jag så här:
txtRichText1.SelRTF = txtRichText2.TextRTF
Men då uppstår ju mitt problem, som jag nämde i början. Förstår någon detta? Jag vore OERHÖRT tacksam för svar! MVH / PerSv: Sätta in formaterad text i Rich Textbox, snälla!!
Jag har använt Rich text rätt så mycket men du behöver nog utveckla ditt problem lite mer!
Vill du göra två saker samtidigt eller?Sv: Sätta in formaterad text i Rich Textbox, snälla!!
Du kan maila mig på perlindg@se.ibm.com om du vill, skulle uppskattas...Sv: Sätta in formaterad text i Rich Textbox, snälla!!
Se seltext som samma sak som att sätta markören i början av ett dokument och sedan hålla ned skift + page down. resultatet blir markören längst ned i dokumentet
Mitt förslag är att du använder två stycken rutor där den du scrollar i är visible=true och den andra visible=false när du sedan lämnar fokus så sätt den andra rutan i fokus dit du har kopierat din text. växla sedan mellan textrutorna.
Ett annat alternativ är att skapa en fil temp.rtf som du öppnar direkt när fokus släpps. Det går rätt fort att öppna en rtf-fil.
Är jag ute och cycklar eller kan det vara en lösning?Sv: Sätta in formaterad text i Rich Textbox, snälla!!
Jag gör av applikation som är ett grafiskt skal över ett terminalsystem. Det som skall hända är att den i terminalfönstret bläddrar sida för sida och sätter in varje sida med text i en rich textbox. Dvs det kommer in 11 rader varje sekund ungefär. Men jag vill att man skall kunna scrolla runt i texten och läsa, samtidigt som texten sätts in i början eller slutet.
Finns det inga SendMessage-metoder för att göra detta eller nåt?