Visste inte riktigt var jag skulle posta detta. Nej, rimligtvis inte. FTP handlar om överföring av filer. (File Transfer Protocol) Om du har tillgång till MySQL så är det ju en lösning, då slipper du dessutom hålla på med två databaser. om du inte har mySQL så bygg enkla ASP filer som hanterar datan du vill skicka/ta emot.. och anropa sedan de ASP-filerna från din VB-applikation (med http-XML objektet) Jag har faktiskt varit inne på de banorna och funderat om det skulle funka.VB 6/Access/FTP -en sjuhelsikes röra
Jag har byggt mig en VB 6-applikation som är kopplad tillsammans med min filmdatabas som är gjord i Access. När jag har gjort alla ändringar i databasen brukar jag ladda upp den med FTP till min hemsida som ligger på ett webhotell. Finns det verkligen inget sätt att uppdatera databasen direkt på nätet från mitt program utan måste jag ladda upp databasen varje gång? JAg har hittat information om att ladda ner/upp filer på FTP men ingenting om att uppdatera databaser.
Tacksam för förslag osv.Sv: VB 6/Access/FTP -en sjuhelsikes röra
Det enda du kan göra med FTP är att föra över filer på olika sätt. Naturligtvis kan det väl finnas specialmetoder, och det är inte omöjligt att det finns sätt att skriva delar av filer via ftp, men det är inget som access klarar av sig själv.
(Jag skriver detta ur en generell synvinkel, det är möjligt att det finns sätt att lösa det på).
Vad du vill ha är egentligen ett mer eller mindre mountat filsystem, säg SSH eller liknande.Sv: VB 6/Access/FTP -en sjuhelsikes röra
Visserligen lite jobb att göra om tabellerna men det finns det program som kan göra åt dig.
//Anna-KarinSv:VB 6/Access/FTP -en sjuhelsikes röra
Sv: VB 6/Access/FTP -en sjuhelsikes röra
Tack för svaren allihopa.