Nån som vet hur man kollar om telefon ledningen används och om den används till telefon eller internet! > Nån som vet hur man kollar om telefon ledningen används och om Vart hittar man dom? Jag hade den på datorn men hur ska man använda den? Det finns inget i API viewer!!! > Jag hade den på datornTelefon ledningen är upptagen är det Internet och telefon?
Någon som kan hjälpa mig!
/SimonSv: Telefon ledningen är upptagen är det Internet och telefon?
> den används till telefon eller internet!
För att se om internet används kör du funktionen RasEnumConnections i rasapi32.dll. Den talar om ifall datorn är uppkopplad.
För att se om telefonledningen används för prat så får du försöka ansluta med RasDial. Blir det fel 680 så pratar någon i telefon.Sv: Telefon ledningen är upptagen är det Internet och telefon?
Ligger dom på datorn om man har VB installerat och i så fall var?
Hittar inget på nätet heller?
Ja, den ingår i Fjärranslutningen.
> men hur ska man använda den?
Jag gör bara Windowsprogram i C, och då är det ju inga konstigheter, behövs bara ett par rader kod. Men jag har förstått att det brukar vara krångligare i VB, så jag letade lite och hittade följande:
http://home.iprimus.com.au/billmcc/PlatformVB/dun/rasenumconns.htm
I mitten på det sista kodexemplet där så finns följande rad:
If lpConns = 0 Then Exit Function
Där får du göra en justering, för om lpConns är noll så innebär det att datorn inte är ute på internet. Är den ett däremot så är datorn uppkopplad. Du behöver alltså inte ha med någon mer kod än så.
Sen för att kolla om någon pratar i telefon så står det om RasDial på följande sida:
http://home.iprimus.com.au/billmcc/PlatformVB/dun/rasdial.htm
Följ instruktionerna för "asyncronous call" och om dwError är 680 så pratar någon i telefon. På .PhoneNumber ska du ange ditt eget och vad som står på användarnamn och lösenord kvittar.