Jag lade in min databas i resurseditorn och hittade den här koden: Det finns 3 sätt att hämta data. Fortsätter tråden. Använd en enfilsdatabas (access eller sqlite, t.ex.), komprimera och kryptera filen. Ligger inte "helt öppet", men är knappast omöjlig att få tag på, om du inte kan gå med på att låta användaren skriva in lösenord varje gång. Det kommer alltid bara vara en person som kör mot databasen, så av den anledningen gör det inget om den blir låst.Hur kommer jag åt filer jag har lagt i resrurseditorn?
dbRes = LoadResData(101, "DATABASE")
Men om jag kör en MsgBox så får jag bara A till svar och det känns inte riktigt rätt.
Har googlat men inte hittat någon sida som förklarar riktigt bra hur jag dels använder resurs editorn och sen hur jag kommer åt mina objekt.
Om jag har förstått saken rätt så kompileras databas, bilder etc in i exe filen så man kan skicka bara den, eller är jag ute på autobahn och cyklar?
//Anna-KarinSv: Hur kommer jag åt filer jag har lagt i resrurseditorn?
LoadResString( , ) Text
LoadResPicture( , ) Bilder
LoadResData ( , ) ByteArray tex en .wav fil. Sv:Hur kommer jag åt filer jag har lagt i resrurseditorn?
Det jag vill är att t ex kunna "gömma" databasen så att den inte kan komma på villovägar.
Resursfil ska kunna användas men det var tydligen rätt knepigt att få till.
Finns det annars något sätt att gömma databasen så att den inte ligger helt öppen?
//Anna-KarinSv: Hur kommer jag åt filer jag har lagt i resrurseditorn?
Gemene man kommer aldrig ta sig in i filen på det viset.
Om det du vill är att tvinga databasen att alltid vara åtkomlig så är det fel sätt. Du kan tvinga in den i applikationen, naturligtvis, via resursfiler etc. Det leder dock till lite andra dumma problem (du kan inte skapa en hash av filen för att skilja på och garantera programversioner, t.ex.)
Jag skulle nog snarare ha lagt den i en undermapp, eller online på något sätt beroende på tillämpning. Eventuellt med tillägget att den är dold.Sv:Hur kommer jag åt filer jag har lagt i resrurseditorn?
Men det verkar bli för struligt och invecklat om man vill göra som jag tänkt det,
Det bästa är nog att lösenordsskydda databasen och lägga den i en undermapp.
//Anna-Karin