Hej Det finns ett API som jag tror kan fixa delar av det som du är ute efter. LookupAccountName. Tack. Kan ju använda AD't för accessa ACL/ACE information .. <b>Kan ju använda AD't för accessa ACL/ACE information .. </b>Sid, ACL/ACE information för Foldrar/Filer
Finns det någon som vet hur man får ut hur rättigheterna är satta på tex en specifik folder. Veta vilken lokal/global grupp som har rättigeter till en viss filstruktur osv. Olika funktioner som jag är intresserad utav.
Få information om tex den lokala gruppen USERS har rättigheter på katalogen C:\temp
Få veta vilken typ av rättighet gruppen USERS har på katalgen C:\temp om den finns med
Lista alla Kataloger och/eller filer som User har rättigheter på under c:\temp eller på hela filstrukturen.
Ta bort lägga till anvädare/grupper, lokala som globala.
Vet att det är många frågor men någon kanske vet en bra sida som tar upp detta från VB perspektiv. Bättre att få en fråga besvarad än ingen alls :)
Tack för hjälpen
Marcus CSv: Sid, ACL/ACE information för Foldrar/Filer
Det verkade lite småtrixigt, så jag orkade inte sätta mig in i all exempelkod, men jag tror att nedanstående länk ger dig lite matnyttigt i ämnet.
http://www.allapi.net/apilist/example.php?example=NTFS%20Permissions
mvh /ThomasSv: Sid, ACL/ACE information för Foldrar/Filer
Jag skall kolla upp och se om jag kan modifera koden så att jag får den som jag vill.
MarcusSv: Sid, ACL/ACE information för Foldrar/Filer
Sv: Sid, ACL/ACE information för Foldrar/Filer
Hm, AD har väl inget med NTFS på maskinen att göra?