Någon som vet hur man gör en enkel men bra skärmsläckare. Du kan kolla mitt gamla uppskick Hej SvenPon. Du kan ju använda 2 :an ta bort min PicClip och lägg in din Logo i imgScr Tack det vore snällt. Oki har lagt upp en "moddad" variant som du kan skruva på. Tack När du går under fliken skärmsläckare startas ditt program med parametern p, hämta ut den med med command$() och visa inte formen då. Om du är tuff söker du fram "preview-fönstret" och visar din skärmsläckare där. Oki det blev som vanlig "snabbt och fel" Gjorde en sista "modd" nu får det vara nock på detta roliga projekt Du har bara ändrat hanteringen av bilden eller har jag missa något mer? Hmm fått ett litet ovanligt problem. Om någon har lust att kolla mitt uppskick Skärmsläckare kod.Skapa en skärmsläckare
Ska vara ganska så basic, en logo hamnar slumpmässigt på skärmen (så man inte bränner in bilden) och sedan en countdown så när ingen har rört så skärmsläckaren försvinner så ska datorn stängas av efter 30 min.
/Uppdatering
Hmm finns ju några sätt
1) 5 st picture rutor och så slumpas vad bilden ska ligga
2)
Att man flyttar rutan slumpartart eller en bestämd mönster.
Fast hur får man reda på hur stor skärmen är så i sättet ett att den lägger rutorna i kanten och i mitten eller i sättet två att den vet att den ska byta riktning.Sv: Skapa en skärmsläckare
Programarkivet:Skärmsläckare eller
Programarkivet:Skärmsläckare 2
I sistnämnda kan du byta ut mitt PicClip mot din egen logo
i Basmodulens Sub ScreenSaveMotive kan du dribbla med tider och placeringSv:Skapa en skärmsläckare
Japp jag har tittat på dom och dom ligger på min dator.
Men skärmsläckaren 1 använder former och skärmsläckaren 2 ligger bilden helt still.
Jag kunde kanske hitta koden hur den läser av skärmen därSv: Skapa en skärmsläckare
Slumpa sedan X Y koordinatern.
Jag kan skruva ihop ett exempel om du vill.Sv:Skapa en skärmsläckare
Det jag fastnar på är så att bilden inte hamnar utanför.
Kommer senare ha en label längst ner men jag tror jag vet hur man gör så den hamnar längst ner i mitten för det är där nedräkningen ska vara :)Sv: Skapa en skärmsläckare
Programarkivet:Ett skärmsläckare prog.
Berätta hur det går.Sv:Skapa en skärmsläckare
Bara en snabbfråga. vet du hur man gör så form täcker hela skärmen så det blir en enda färg där den åker runt.
Gick ju inte med maximera :D
/Uppdatering
Har märkt att den inte kör som en riktigt skärmsläckare i XP (Vet inte hur det är i dom andra Windows versionerna)
Den kör igång direkt under fliken skärmsläckare och nu fick jag ett felmedelande om att det inte går maximera eller minimera när den försökte starta.Sv: Skapa en skärmsläckare
Sv:Skapa en skärmsläckare
Är nu tillrättat.
Programarkivet:Ett skärmsläckare prog.Sv:Skapa en skärmsläckare
Programarkivet:Ett skärmsläckare prog.Sv: Skapa en skärmsläckare
Sv:Skapa en skärmsläckare
När jag är inloggad och skärmsläckaren kommer fram så har jag ställt in att den räknar ner och när det är 0 så stängs datorn av med hjälp av API och det gick helt perfekt.
MEN när ingen är inloggad och inloggningen skärmsläckare räknar mer till 0 så händer det inget.
Det är samma skärmsläckare i båda.
Går det inte använda API i det skede.
Har försökt med Shell men har inte fått det att fungera alls.
Operativsystemet är XP Pro
/EDIT
Inte ens med
<code>
Shell "shutdown -s"
</code>
Vet nu inte hur man ska fixa det därSv: Skapa en skärmsläckare
Problemmet är att jag kört den nu ett tag och efter en tid får jag "Out of stackspace"
Jag känner igen problemmet som har med "Rekursiva anropet " jag gör i Sub TestScr.
Men hur gör jag för att slippa <Out of Stackspace>
Programarkivet:Ett skärmsläckare prog.