Hejsan! Alla USB till RS232-interface jag har sett emulerar en com-port. Så man brukar kommunicera med den som en vanlig com-port. Behöver jag alltså inte konfiguera USB porten eller liknande? Ska jag använda MSComm controllen i Visual Basic? <b>Behöver jag alltså inte konfiguera USB porten eller liknande?</b>VB kod för att konfiguera USB porten
Jag behöver använda USB porten för seriell kommunikation med RS232. Finns det färdig kod för detta?
Är det svårt? Går det överhuvudtaget. Jag har inte sysslat med kommunikation tidigare, så det får gärna förklaras på nybörjarnivå!
//DianaSv: VB kod för att konfiguera USB porten
/JohanSv: VB kod för att konfiguera USB porten
Hur vet programmet att det är USB porten och inte com-porten den ska kommunicera genom?
//DianaSv:VB kod för att konfiguera USB porten
Den behöver konfigureras i Windows för att tilldelas rätt Com-port. Men de adaptrar jag har testat har automatiskt blivit första lediga port.
<b>Ska jag använda MSComm controllen i Visual Basic?</b>
Japp!
<b>Hur vet programmet att det är USB porten och inte com-porten den ska kommunicera genom?</b>
Det sköter drivrutinen. Det skapas en virtuell com-port och när du anropar den går trafiken till den USB-anslutna porten istället.
/Johan