Jag har en ado1 och en datalist1 Hej självklart har jag kopplat min datalist (Components|Microsoft DataList) Det skulle kanske kunna gå till så här.Gå till ny post
i datalisten är datafield ställt på "FirstName"
så när jag startar programet så visas
Jonas
Viktor
Simon
Andreas
Martin
i min datalist1 men sedan när jag klickar på ett valt namn i datalisten
så ska ado1 flyttas till rätt namn så att även text boxarna med info om personen flyttas till rätt person
nån som fattar vad jag menar iallafall??Sv: Gå till ny post
Datalist1 ? vad är det för en kontroll ?
Hur som helst skall du koppla den till din Adokontroll
Du är ny här men försök strukturera din frågor till
rätt Forum. Den här frågan skulle bäst ligga under
Nybörjare eller Access db.
Testa att koppla din TextBox till Ado1
mvh
SvenSv: Gå till ny post
till min ado så det är inget problem... namnen kommer upp i min datalistbox. men problemet är ett annat;
när jag klickar på ett av namnen i datalistboxen (listboxen) vill jag att det som finns i databasens fält "info" ska visas i en text1 (adoen) ska alltså flyttas till den post som innehåller det namnet)
för det funkar inte att bara klicka på ett namn i listboxen... man måste använda kod på något sätt!
SvenPon: att bara koppla en kontroll till en ado är en nybörjarfråga tycker jag med men denna följdfråga ser JAG inte som en nybörjarfråga därav mitt val av forum... men tycker du det ska jag väl tänka på det i fortsättningen, jag lovar!Sv: Gå till ny post
Se till så att din fråga som ligger till grund för innehållet i ditt adorecordset innehåller det fält som är nyckel i din db (ex UserId).
Utöver att sätta ListField i din DataList så skall du också sätta BoundColumn
<code>
DataList1.BoundColumn = "UserId" (Om UserId är nyckelfältet)
</code>
I klickhändelsen på din DataList så kan du välja att filtrera innehållet i ditt recordset med hjälp av det id från posten du klickade på. Typ så här
<code>
rs.Filter = "UserId=" & CStr(DataList1.BoundText)
Text1.Text = rs.Fields("info").Value
</code>
Detta borde funka (om jag nu har förstått din fråga rätt).
mvh /Thomas