Hej! Vet inte hur det funkar i VB 2005 Express. Hej Sven Åke tack för att du svarade på frågan! RichTextBox absolut,det skulle jag sattsa stenhårt på. KAn du inte använda Crystal Reports eller något annat rapport verktyg? Tack för att du svarat AndreasProblem att skriva ut document
Har problem med att skriva ut document.
Programmet är Visual Basic 2005 Express Edition och Windows XP
Problemet är att det bara skriver ut halva dokumentet.
Jag har placerat PrintForm i Form1 och satt Property till PrintToPrint eller PrintToPreview.
PrintToPreview visar att en halv sida kommer att skrivas ut.
Koden är PrintForm1.Print() Till saken hör att jag inte kan sätta höjden på Form1 till mer än 780p
i Property.Frågan är hur jag skall gå tillväga för att öka höjden på själva sidan Form1.
För att få plats med hela dokumentet har jag satt en scrollbar inne i Form1,men det som inte
syns på skärmen skrivs inte ut.
Tacksam om någon har ett förslag på hur jag skall lösa problemet.Sv: Problem att skriva ut document
Men ! Finns int PrinterObjectet i denna version.
PrintForm är bara skit har aldrig fått det att funka som jag vill.
Däremot PrinterObjektet skull du lätt kunna skriva Printer.Print Text1.Text
Jag utvecklar gärna om du beskriver hur det funkar hos dig.Sv:Problem att skriva ut document
Tyvärr så fick jag inte koden att fungera. int PrinterObjectet finns inte med. De kontroller som finns är PageSetupDialog,PrintDialog,PrintDocument,PrintPreviewControll,PrintPreviewDialog,PrintForm.
int PrinterObjectet kanske motsvarar PrintDocument?Jag har provat alla kontrollerna men resultatet blir detsamma, det skriver ut lite mer än en halv sida oavsett vad jag har skrivit för koder,är ordet Form1
nämnt i koden så verkar det inte som det fungerar.I Form1 finns det ca 150 TextBoxar,50 Labels,
1 PictureBox,1DateTimePicker och med borderstyle runt alla Boxar.Nu vet jag inte om det är möjligt att sätta in allt i en RichTextBox och om det är lättare att skriva ut det därifrån? Hoppas att du har något förslag på en lösning.
Sv: Problem att skriva ut document
Skall fundera ett tag och komma med ett förslag.
Skall testa att lägga upp en flock kontroller och prova.
Vet inte i skrivande stund om man inte kan lägga över hela Formen direkt.Sv: Problem att skriva ut document
Sv:Problem att skriva ut document
Crystal Reports?Vet inte vad det är för något.Jag kan inte begripa att det skall vara så omständigt att kunna skriva ut en A4 sida.Jag har provat att lägga det som en pdf fil men resultatet blir detsamma.
Det enda som jag får att fungera är denna koden,där man kan ange vad det skall hamna,men då är frågan hur skall koden skrivas när det är så många Labels,TextBoxar?
Private Sub PrintDocument1_PrintPage(ByVal sender As SySystem.Drawing.Printing.PrintPageEventArgs) Handles PrintDocument1.PrintPagee.Graphics.DrawString("Test", New Font("Times New Roman", 10, FontStyle.Bold), Brushes.Black, 700, 1100) Det kanske finns andra möjligheter att lösa det på?
I Programmet finns 5 Forms med databaser,Form1 tar endast mot informationen och som skall skrivas ut.Kunde jag bara sätta Form1 till mer än 780P på höjden så skulle det inte bli så krånkligt.