Undrar om det är nog som kan hjälpa mig med en klurig sqlfråga Börja med att bryta ner sql-frågorna så du verkligen ser vad din sub-query returnerar. Sen bygger du på den, brukar vara enklast så.. Enklaste sättet att lösa sådana problem är med hjälp av UNION, testa får du se... Hej Fråga Bengt Östberg vad and tycker om UNION......Klurig sql-fråga!"!!!!!!!!!!!!!
jag vill få fram alla cyklar som inte är bokade
jag börjar med att ta fram alla som är av en viss sort och sedan de som inte existerar i bokning
undrar om det är nog som ser fel
undrar lite själv angående not EXISTS
Set val1 = cn.Execute("SELECT DISTINCT Cykel.Cykel_Id FROM Bokningsrad,Bokning,Cykel WHERE Bokning.Boknings_Id = Bokningsrad.Boknings_Id AND Bokningsrad.Cykel_Id = Cykel.Cykel_Id and (Cykel.Cykel_Sort ='" & CmbSort.Text & "')AND NOT EXISTS (SELECT Cykel.Cykel_Id FROM Cykel,Bokningsrad,Bokning WHERE (Cykel.Cykel_Sort ='" & CmbSort.Text & "') AND Bokningsrad.Cykel_Id = Cykel.Cykel_Id AND Bokning.Boknings_Id = Bokningsrad.Boknings_Id AND(Bokning.UthyrningsDatum BETWEEN '" & DTPStartDatum.Value & "' AND '" & CmbAntalDag.Text + DTPStartDatum.Value & "') AND Bokning.AterlamningsDatum BETWEEN '" & DTPStartDatum.Value & "' AND '" & CmbAntalDag.Text + DTPStartDatum.Value & "')")
skulle vara tacksam för all hjälp
mvh massSv: Klurig sql-fråga!"!!!!!!!!!!!!!
Svårt att själv testa för att se vad som strular utan att testa med databasen..
/PelleSv: Klurig sql-fråga!"!!!!!!!!!!!!!
Sv: Klurig sql-fråga!"!!!!!!!!!!!!!
Eftersom du vägrar att lyda råd och strukturera så har jag roat
mig med att göra det åt dig.
Set val1 = cn.Execute("SELECT DISTINCT Cykel.Cykel_Id FROM Bokningsrad,Bokning,Cykel " & _
"WHERE Bokning.Boknings_Id = Bokningsrad.Boknings_Id " & _
"AND Bokningsrad.Cykel_Id = Cykel.Cykel_Id and (Cykel.Cykel_Sort ='" & _
CmbSort.Text & "') AND NOT EXISTS" & _
"(SELECT Cykel.Cykel_Id FROM Cykel,Bokningsrad,Bokning " & _
"WHERE (Cykel.Cykel_Sort ='" & CmbSort.Text & "') " & _
"AND Bokningsrad.Cykel_Id = Cykel.Cykel_Id " & _
"AND Bokning.Boknings_Id = Bokningsrad.Boknings_Id " & _
"AND(Bokning.UthyrningsDatum BETWEEN '" & _
DTPStartDatum.Value & "' AND '" & _
CmbAntalDag.Text + DTPStartDatum.Value & "')" & _
"AND Bokning.AterlamningsDatum BETWEEN '" & _
DTPStartDatum.Value & "' AND '" & _
CmbAntalDag.Text + DTPStartDatum.Value & "')")
mvh
SvenSv: Klurig sql-fråga!"!!!!!!!!!!!!!
UUäääääää
Skippa detta med UNION va..