Mitt förra inlägg var tyvärr inte rätt formulerat... Vill minnas att exakt samma fråga har behandlats i det gamla forumet, du kan söka där om inget vettigt svar dyker upp. Det finns en länk på startsidan. Tack ska du ha! Hej igen!Stränghantering i VB
Uppgiften går ut på att skriva ett program där användaren får skriva in en mening med text i en textbox.Programmet ska sedan rätta texten. Det som ska klaras av är bla följande: Om första bokstav är liten ska den ändras till stor. Överflödiga mellanslag ska tas bort.
Den rättade meningen ska sedan skrivas ut i en textbox och alla påträffade fel ska skrivas ut i en textbox. Felen skrivs ut enligt följande:
Meningen inletts med liten bokstav.
_st felaktiga mellanslag har tagits bort.
Det måste väl bli två "if-satser"? Jag har verkligen kört huvudet i väggen och fastnat där!
Jag har strIn(inmatning), strUt(utmatning) plus en massa variabler för olika fel.
Mvh GertrudSv: Stränghantering i VB
Du kan även kika i VB-hjälpen på InStr, vilket jag tror kan hjälpa en hel del, kan inte funktionen så jag ska inte ge nåt förvirrat svar.
/DanneSv: Stränghantering i VB
Tyvärr hittar jag inte det gamla forumet, men jag ska försöka ännu en gång!Sv: Stränghantering i VB
Tyvärr funkar inte denna adress. Jag provade den igår också, men den vill inte alls.
Tack i alla fall!
Mvh Gertrud