Hej! SMT160-30 behöver 4.7 Volt som minst OBS såg en sak till du har för stor kondensator skall vara 20 nF Tack för tipset! Inget ont om JohanD:s lösning, men min DLL SMT160-30 funkar bättre . <b>Min DLL mäter alltid ca - 1.1 C fel, kolla koden så ser du var jag gör korrektion</b> mmm... så kan det vara.Jag kalibrerade i isvatten som skall hålla 0 C. Hej! Näää kondensatorn 20nF kommer inte att påverka. Hej! Pinne 8 gör mig konfunderad. den går inte att använda för temperatur.Får inte rätt temperatur med SMT160-30 på parallellporten
Har installerat DriverLinx Port I/O driver (kör XP). Använt mig av VB koden på sidan:
http://www.pellesoft.se/area/articles/article.aspx?artid=447
SMT160-30 är kopplad på pinne 1 och 25 för matning och pinne 10 för data i parallellporten.
Har skrivit en VB snutt för att testa men det ger mig bara ca -1 grad men den fungerar så till vida att temperaturen går stadigt upp om jag håller givaren i handen. Men den borde visa ca 20 grader istället… Är det för att jag inte använder en kondensator på 20uF? (Bör fungera utan…) Jag har även prövat två olika SMT160-30 med samma resultat.
Vad kan vara fel?
Mvh Luciano
(Jag har letat i forumet men inte hittat liknande problemställning temperaturen fungerar men den visar i helt fel härad.)Sv: Får inte rätt temperatur med SMT160-30 på parallellporten
På moderna datorer så lämnar parallellporten inte mer än 3.8 - 4.5 V
Dvs du har för låg spänning och måste ha separat 5 V matning.
Finns på USB porten och GamePorten om du har sådan.
Kondensatorn skall du ha kvar.Jag kör utan det funkar också
Jag tar min 5 volt från en av datorns plugg röd som matar HD
Kolla även min lösning.
Programarkivet:Temperatur med SMT 160-30Sv:Får inte rätt temperatur med SMT160-30 på parallellporten
Det funkar utan också,kondensator skall plocka bort eventuellt frekvensrippel på strömmatningen.
SMT160-30 drar oförskämt lite ström du kan köra den på batteri i åratal.
Du kan ha 1 km 3trådledning till den utan att förlora några data.Sv: Får inte rätt temperatur med SMT160-30 på parallellporten
Skall testa med yttre spännings matning och se om jag får korrekta mätvärden. Jag hör av mig hur det går (Har lite annat att göra innan.) Ja jag hade fel det skall vara 20nF…
Mvh Luciano.Sv:Får inte rätt temperatur med SMT160-30 på parallellporten
Vb i all ära men det fungerar inte när man skriver Classer som är intensiva.
Min DLL mäter alltid ca - 1.1 C fel, kolla koden så ser du var jag gör korrektion
Se:
Programarkivet:Temperatur med SMT 160-30Sv: Får inte rätt temperatur med SMT160-30 på parallellporten
Jag tror det beror på datorn mer än på mätmetoden. När jag skrev VB-klassen (vilket var ganska länge sedan) jämförde jag resultatet ganska mycket med din Delphi-dll. Jag fick då samma resultat i VB utan kompensering som din dll utan kompensering. Sedan tyckte jag att det icke kompenserade värdet var närmare verkligheten när jag jämförde med en "vanlig" termometer. Så jag tror inte mätmetoden har någon större betydelse, det är nog spänningen på datorn och andra omständigheter som påverkar. Vill man har ett korrekt värde måste man nog kalibrera värdet i varje enskilt fall.
/JohanSv:Får inte rätt temperatur med SMT160-30 på parallellporten
Men ! har kört på olika datorer och det blir ofta det här magiska -1.1 C
Edit:
Har skrivit det innan,men det tål att upprepas
JohanD jag har skrivit av din utmärkta lösning i Delphi .dll (SMT160_30.dll) Så är det.Sv:Får inte rätt temperatur med SMT160-30 på parallellporten
Nu har jag kopplat ihop det med en matning på 6v och får nu 28.5-29 grader...
Mycket bättre än innan men nu visar den ca 9 grader för mycket!
Men jag kör nu utan kondensator tänkte testa senare med en kondensator och se om temperaturen sjunker.
Jag återkommer när jag testat det.
Mvh LucianoSv: Får inte rätt temperatur med SMT160-30 på parallellporten
Skulle vara intressant om du ville provköra köra med mitt testprogram SMT160.dll
Har du tänkt på att din externa spänningsmatning:s minussida
också skall ha kontakt med pinne 25 ?
Provkör detta program och berätta resultat.
Programarkivet:Testa Tempsensor SMT160-30Sv:Får inte rätt temperatur med SMT160-30 på parallellporten
Tack för tipset, jag har kopplat minus till pinne 25.
När jag kör ditt program ”Testprogram SMT160-30” OCH tar bort konstanten -1.1 (post893 pinne 8).
Då visar den 25.4 grader och med exempel jag har tagit från Johan D så visar den 27 grader.
Fortfarande är det kört utan kondensator.
Det positiva är att man kan se att mjukvaran påverkar en liten del.
Men det är ändå ”långt” ifrån ca 20 grader. (I min kalla villa är det inte så varmt som givaren visar).
Jag som trodde att dessa små tingestar (SMT160) skulle kunna mäta temperaturen på någorlunda rätt nivå…
Mvh Luciano.Sv: Får inte rätt temperatur med SMT160-30 på parallellporten
10 11 12 13 eller 15 skall du använda.
Jag har använt min SMT160-30 nu i 4 år som utomhus termometer.
Den visar då på graden samma temp som min ordinära probtermometer.
Skulle vara kul om du ville göra följande experiment.
Lägg SMT i en liten plastpåse och stick ner den i isvatten som just håller på att smälta.
Då skall du få 0 C .Jag får det på någon decimal när med korrektion på - 1.1 C.
Ge dig inte du har något fel som jag inte kan sätta fingret på.