Jag skulle vilja rita upp en olikfärgad stapel från en databas där längden på varje färg baseras på antal minuter som som står i databasen. Jag har följande värden att gå på: Om det är ett fixt antal olika poster: använd färdiga shape:ar, sätt höjden till c*antal minuter. Jag förstår vad du menar och det är ju helt klart en möjlighet. Har inte använt shape någon gång men skall testa att knåpa ihop något. Posterna kan variera väldigt mycket så jag får testa en flexibel variant. Jag gör det med tomma Label:ar. Ska du visa det i diagram? Det skall vara per dygn. En stapel med olika färger för olika felkoder. Har inte fått till någon bra stapel i excel. Så jag har nu tillverkat en shape array som jag styr via minuterna och det ser bra ut men är lite bökigt att få till. Så finns det något enklare sätt så är alla tips välkomna. Sen finns det ju denna metod om du vill krångla med detta.Rita upp en olikfärgad stapel från databas
Orsak Antal minuter
Produktion 3
Väntan material 5
Produktion 32
Brist på material 11
Produktion 83
Stapeln skulle vara så att tex produktion = grönt, Väntan material = blått etc.
Stapeln skulle bygga på en liten bit för varje minut så att längden på färgerna blir baserad på antal minuter och sen kommer nästa färg och så vidare. Någon som har ett bra förslag på vad man kan använda för component och hur man skulle kunna göra ?
/BosseSv: Rita upp en olikfärgad stapel från databas
Om antalet poster ska variera: använd antingen
1. En shape-array, och sätt höjden på varje element.
Eller
2. En picturebox eller liknande, rita ut rektanglar med rätt höjd.Sv:Rita upp en olikfärgad stapel från databas
Tack för ditt svar
//BosseSv: Rita upp en olikfärgad stapel från databas
Kolla:
Programarkivet:4 st SMT160-30 tempgivare på GamePorten
och klicka på DemoSv: Rita upp en olikfärgad stapel från databas
Eller skall det vara per dygn?Sv:Rita upp en olikfärgad stapel från databas
//BosseSv:Rita upp en olikfärgad stapel från databas
//BosseSv: Rita upp en olikfärgad stapel från databas
<code>
Form1.Line (300, 900)-(420, 3000), vbRed, BF
</code>