Hur gör man för att styra (fylla i värden, starta utskrift, mm) en rapport i Access från VB? Jag vet inte vad det är för typ av data som du är intresserad av att skicka till din access-rapport, och jag vet inte heller vilken version av access som du använder, så mitt svar visar bara ett exempel på hur man kan göra för att skriva ut en färdig rapport. Förhoppningsvis, så kan du jamma vidare själv efter denna hint. Stort tack från mig med :-) För att lista alla objekt i databasen använder du Containers collectionen. Ex. för alla rapporter: Hittade ett användbart förslag till "Rapport i Access". Min fråga är För för göra det? Varför använder du inte en rapport motor som dataretport som följer med vb? Eller crystal reports?Rapport i Access?
Sv: Rapport i Access?
<code>
Dim obj As Access.Application
Set obj = New Access.Application
' Databasen heter db.mdb och ligger i samma katalog som .exe'n
obj.OpenCurrentDatabase (App.Path & "\db.mdb")
' Rapporten heter rpt_users. Default så skrivs rapporten ut vid
' anrop av OpenReport.
obj.DoCmd.OpenReport "rpt_users"
obj.CloseCurrentDatabase
Set obj = Nothing
</code>
(Ditt projekt måste ha en referens till Access. Om du har Access 2002 så heter referensen Microsoft Access 10.0 Object Library)
<br><br>
mvh /ThomasSv: Rapport i Access?
en följdfråga :
Set Tbl = DB1.TableDefs(List1.Text)
For Each Fld In Tbl.Fields
List2.AddItem (Fld.Name)
Next
listar ju fält från en tabell.
På liknande sätt kan man ju lista tabeller i en databas etc.
Kan man också lista reports och querys som finns i access ??
och...kan man påverka dem från VB ??
Alltså...tala om vilka fält man vill söka på...skriva ut ??
Mvh
MartinSv: Rapport i Access?
<code>
Dim Doc as Access.Document
For Each Doc In Currentdb.Containers("Reports").Documents
Debug.Print Doc.name
Next
</code>
Men på dokument objektet kan du enbart redigera rättigheter för objektet. För att redigera objekt måste du först öppna dem med DoCmd.OpenReport i designläge. Sedan kan du redigera den genom Reports() Collectionen.Sv: Rapport i Access?
hur gör jag för att visa rapporten i mitt VB-program.
MVH
IvanSv: Rapport i Access?