Kan jag installera mitt VB 6 (SP6) Enterprise under Vista. Det fungerar bra att köra program utvecklade i VB6. Om själva utvecklingsmiljön fungerar har jag inte testat. > Om själva utvecklingsmiljön fungerar har jag inte testat. Ser ut så: VB6 är det bästa som har hänt programeringsvärlden Beror på hur man ser det. Antag att många nyttoprogram skrivna i VB6 nu är riktigt strukturerade skrivna, är det då fortfarande fel? Anledning till att jag jag hoppas att vb 6 inte stöds på vista är helt enkelt att få hobbyutvecklare att köra något vettigt språk, de har knappast några viktiga program som måste underhållas i ett 10 år gammalt språk. Företag som har applikationer skrivna i vb 6 lär knappast göra någon nyutveckling i det, snarare mindre reparationer, och det skulle man lika väl kunna offra en pc eller två till och köra windows xp/2k på. Och skulle det trots allt ske nyutveckling i vb 6 så hoppades jag att vista skulle sätta stopp för det ;) Vågar nog påstå att det är få hobby programerare som har kompetens att klara av att knacka kod i nya Visual Studio med objektorienterad programering, klasser, namespace osv. Ja Ja Ja det skrivs så mycket djä... trams om VB6. Det mesta är vandringssägner > knacka kod i nya Visual Studio med objektorienterad programering, klasser, namespace osv. Enligt vad jag läst så ska VB6 funka under Vista. > Dock inte VS2003 VB 6-program och IDE fungerar i Vista. <b>VB 6-program och IDE fungerar i Vista. </b>Vista vs Vb6 Enterprise ?
Någon som vet och provat ?
Fungerar mina gamla tillsnickrade program (32bit) ?Sv: Vista vs Vb6 Enterprise ?
/JohanSv:Vista vs Vb6 Enterprise ?
Kan ju alltid hoppas den inte gör det så vi får slut på eländet någon gång :)
(Och nu var jag faktiskt helt seriös..)Sv: Vista vs Vb6 Enterprise ?
http://msdn2.microsoft.com/en-us/vbasic/ms788708.aspx
Kan tillägga att jag testat köra 16bit program under Vista, och det funkar utmärkt.Sv:Vista vs Vb6 Enterprise ?
(och nu var jag seriös)
/RolandSv: Vista vs Vb6 Enterprise ?
VB6 var en bidragande faktor till att stora massor av vanliga användare började programmera.
Däremot var VB6 direkt skadligt mot den genomsnittliga kvaliteten på kod.Sv:Vista vs Vb6 Enterprise ?
Och givetvis riktiga utan felaktigheter och buggar samt inte tidskritiska system.
De nyttoprogrammen har gjort massa nytta.
Hade de gjort mer nytta om de varit skrivna i något fulländat programspråk?
Knappast
Det är precis samma som den här siten, pellesoft.
Den var tidigare skriven i asp, nu i asp.net (vb eller c# trivialt)
Har innehållet blivit bättre bara för att den är skriven i ett "riktigt" programspråk?
Det går att göra skitsystem även i lisp, c++ eller prolog
(jo jag vet att det finns brister i vb6, vilket det även finns i de flesta språk mer eller mindre)
VB 6 _var_ som sagt ett språk som fick "massorna" att börja programmera, inget fel på det, men jag anser att t.ex. c# har tagit över den rollen. Själv tycker jag det är tragiskt när folk vill lära sig programmera i asp/vb 6, språk som inte utvecklats på 10 år, fulla av designmissar, och knappt kompilerade.
VB 6 _var_ revolutionerande, VB 6 _hade_ en funktion att fylla. Men det var 10 år sedan...
/OskarSv:Vista vs Vb6 Enterprise ?
Jag tror det är få 10-14 åringar som fixar att göra något användbart i c# under VS2005
Jag tycker också att det är tråkigt att VB inte uppdaterats och jag menar då inte till VB.NET utan blivit kvar som ett språk som endast gått att köra på Windows maskiner (finns en del sådana kvar) och som intepreterande då det faktiskt funkar kanonbra för mindre program med dagens mycket kraftfulla datorer.
Personligen tycker jag om objektorientering men tycker att det går mycket bra utan djupare analyser då man skriver en korrtare snutt för att t.ex. läsa en fil och konvertera formatet innan man skrivr till en databas.
Och till sådant funkar det lika bra med c, c# eller med "gamla" VB6
mvh RolandSv: Vista vs Vb6 Enterprise ?
som inte har någon relevans i verkligheten.
Det har blivit en "snobb"kutym att fnysa åt VB6.
Beträffande hastigheter och kompilering så står sig VB6 gott i kunkuransen.
Vb6 väl optimerat skrivet och kompilerat för Fast Speed är lika snabbt som vilken C++ kod som helst.
Nog om det inget programkrig nu.Sv: Vista vs Vb6 Enterprise ?
Nja. Dra ut ett form, dubbelklicka, skriv kod. Samma som vb 6. Du behöver inte ens röra klasser och namespaces om du inte vill, det som automatgenereras är visserligen klasser, men det är det i vb 6 också.. Om du sedan t.ex. ska läsa en fil så behöver de som inte kan använda .net gå ut på nätet och leta kod. Samma sak om de ska använda vb 6. Ska de hämta en fil från internet så får de leta på nätet, samma sak med vb 6. Visst, allting som behövs står i dokumentationen, men hur många hittar i den?
Problemet uppstår när man ska göra något lite mer komplicerat; jag har kört både vb 6 och .net, och stött på patrull i vb 6 flera gånger.. Men efter en massa bök å krångel har jag ändå fått det att fungera, hyffsat... I .net har jag inte riktigt haft de problemen (visst, har vid några tillfällen fått ta till c++ för att få "jobbet gjort", men det är det fina med .net, går att blanda språk utan några som helst problem om man behöver ;) )
> Jag tror det är få 10-14 åringar som fixar att göra något användbart i c# under VS2005
Inte då, finns gott om folk som skriver i c#. Problemet är bara att väldigt många uppmuntras att köra vb 6/asp :/
> Personligen tycker jag om objektorientering men tycker att det går mycket bra utan djupare analyser då man skriver en korrtare snutt för att t.ex. läsa en fil och konvertera formatet innan man skrivr till en databas.
>
> Och till sådant funkar det lika bra med c, c# eller med "gamla" VB6
Varför skulle man vilja lära sig ett språk som är väldigt användbart till sådana småsaker, men inte till större saker? Då kan man ju likaväl lära sig .net, java (även om det har sina brister, enligt mig då :/ ), c++ eller vad som helst som går att använda till mycket mer, utan att för den delen vara sämre på småsaker.Sv:Vista vs Vb6 Enterprise ?
Dock inte VS2003
Det senare verkar helidiotiskt då en hel del blev utvecklat med den versionen och måste konverteras.
Jo, nu kommer ett gäng och tycker att det är självklart att det ska konverteras.
Kostar gratis.
Nej jag är inte av uppfattningen att allt var bättre förr, även om globala miljön verkar vara sämre.
(kan det vara ett bidrag att allt vad MS levererar som nya versioner bara kräver starkare maskiner och då förbrukar mer energi samt kräver att man slänger sin gamla och köper nytt hela tiden??? Oändliga resurser)
> Det senare verkar helidiotiskt då en hel del blev utvecklat med den versionen och måste konverteras.
Det, däremot, tycker jag är ett problem.
> Jo, nu kommer ett gäng och tycker att det är självklart att det ska konverteras.
Jag tillhör inte det gänget ;)
> Nej jag är inte av uppfattningen att allt var bättre förr, även om globala miljön verkar vara sämre.
> (kan det vara ett bidrag att allt vad MS levererar som nya versioner bara kräver starkare maskiner och då förbrukar mer energi samt kräver att man slänger sin gamla och köper nytt hela tiden??? Oändliga resurser)
Nja, till viss del möjligtvis. Å andra sidan så drar ju t.ex. senaste core 2 duo-familjen hälften av vad P4:a drar, och har ändå många gånger bättre prestanda. Kombinera det med att cpu:n kan gå ned på halvfart om så behövs, och att det börjar bli intressant att "stänga ner" de delar av cpu:n som inte används för tillfället (t.ex. används flyttalsberäkningen för de nästkommande instruktionerna? nehepp, då dödar vi den.. ;) ) Och skyll inte allt på MS :P Skyll på spelvärlden :)
Dessutom börjar virtualisering bli intressant, dvs. bättre utnyttjande av servrarna. Som grädde på det moset så börjar dessutom miljöfrågor, både tillverkining, och framförallt drift, bli intressant, både för hemanvändare och för serverägare. AMD har ju t.ex. kört kampanj för att deras Opteron drar mindre ström än Intels Xeon. Och serverägare är intresserade, var någon bank tror jag som endaste kunde fylla en fjärdedel av sina datorhallar, kylningen räckte inte till mer ;)
Ang. miljön, släck lite underjordiska koleldar i Asien så har jag för mig att koldioxid tillskottet kommer minska med 10% :)Sv: Vista vs Vb6 Enterprise ?
VS 7, dvs 2002 och 2003 IDE fungerar inte, men det gör programmen som är gjorda med det. .NET 1.x.
VS 8, dvs 2005 IDE fungerar efter en massa patchande. Först SP1, sen en beta-patch för Vista och sen måste du köra det i admin-mode, vilket kräver en massa klickande. Och då ska det fungera behjälpligt. Dessutom behöver du massa extra paket för att utveckla till .NET 3.0.Sv:Vista vs Vb6 Enterprise ?
Braaaaaaaaaa du svarade på grundfrågan.
Saklighet är en dygd :-b