Nån som vet nåt bra verktyg för att åstadkomma reversed engineering, d v s skapa ett klassdiagram utifrån ett befintligt vb-projekt? Helst nåt via Visual Studio, msdn, eller nåt gratisverktyg.. :) Du kan använda Visio (ingår bland annat i enterpriseedition av Visual Studio.Net) Kostar iofs lite, men inte samma astronomiska belopp som rose. I visio kan du skapa kod och/eller skapa diagram från kod. Det går dock inte att "roundtrip"-reenginera som i rose. Alltså att du skapar en modell och genererar kod, ändrar i koden och din modell ändras också. Visio har jag! Har tittat runt lite i det, men hittar inte denna funktion. Var finns den? Om du har visio 2000 så kan du från VB göra reverse engineering (det dyker upp 4 knappar i vb). (Till UML) Jag har Visio 2000. Provade att Bakåtkompilera, Visio öppnades, det rasslade till, men inga objekt dök upp i det nya Visio-dokumentet? Om du har Visual Studio installerat med Enterprise Tools så har du Microsoft Visual Modeler som du kan använda. Det finns väl ingen Reversed engineering i Visual Modeler..? Däremot har jag testat att skapa vb-klasser utifrån klassdiagram i Visual Modeler, vilket ju fungerar. Du får drag and droppa in dem i din ritning. Den skapar klassar av moduler, vissa referenser osv så det är bättre att skapa diagrammet själv. Alla attribut och metoder får du dock! Du kan lägga till Visual modeler som ett VB addin, då får du en meny där det bland annat står Reverse Enginering, Det är lite trickigt men om du experimenterar lite kommer du nog på hur du gör.Reversed engineering
I Rational Rose VB finns det säkert men det kostar skjortan.. Sv: Reversed engineering
Andra bra verktyg är CAST och om du villa ha din modell för dokumentation kan jag också rekommendera hjälpverktyget Document X (http://www.innovasys.co.uk) för att göra hjälpfiler till din kod.
/MartinSv: Reversed engineering
Sv: Reversed engineering
Nu hittade jag mina exporterade objekt i Visio!! :)Sv: Reversed engineering
/MartinSv: Reversed engineering
Om jag inte missminner mig (har aldrig jobbat med rational rose) så är visual modeler en bantad version av rational rose.