Hej! Något sånt här kanske: Tackar så hemskt mycket! Pellesoft... ;O)variabler i sql-frågor
Jag har en fråga av det enklare slaget. Hur gör jag för att använda en variabel som lagrar ett värde från databasfält (t ex förnamnet "Eva") från en tidigare utsökning. Om jag sedan vill använda denna variabel för ännu en utsökning typ:
DBOpen "c:\data\mydb.mdb"
openRecordset RS, "SELECT enamn FROM PERSON WHERE fnamn='sFornamn'"
Bortse från db-kopplingen (den slank med)! utsökningen fungerar bara når jag hårdkodar in en sträng, men det har jag ju ingen nytta av. Hur gör man? Som det är nu dyker ingenting upp i det objekt som jag vill presentera datan i.Sv: variabler i sql-frågor
<code>
DBOpen "c:\data\mydb.mdb"
openRecordset RS, "SELECT enamn FROM PERSON WHERE fnamn='" & Replace(sFornamn,"'","''") & "'"
</code>
Jag ersätter ' med två '' för att då uppfattar sql tolken det som ett enkelt ' istället för en avslutning på strängen. Detta bör man alltid göra.Sv: variabler i sql-frågor
Det funkade bra. vet du möjligtvis någon bra källa för information av denna typ. tycker det är svårt att finna den i msdn.Sv: variabler i sql-frågor
Jag vet inte. Jag är uppvuxt med vb. Sedan vb 3.0. Tycker personligen den tidirae hjälpen var enklare att hitta i. Men nu har jag vant mig. Nästan allt finns i MSDN. Din fråga rörde ju något som är grundläggande i programmering. Sträng konkratenering(tror det heter så). Så jag tror att du kan ha mycket nytta av en bok om visualbasic.